– Jag var på jakt efter en riktigt snygg klocka, men allt som riktade sig till kvinnor var antingen stort och klumpigt, eller översållat av glitter och pastell. Så jag satte mig ner och började skissa.
Så inleds mötet med Elvira Eriksson, i dag creative director på det svenska klockföretaget Mockberg som hon startade tillsammans med sina två bröder.
– Jag tyckte att det saknades ett märke med skandinavisk känsla – avskalat och elegant. Vi fyller det tomrummet. Våra klockor är ett slags smycken som fungerar till både vardag och fest, säger Elvira vidare.
I skrivande stund har Mockberg hittills släppt två kollektioner: Original och Petite. Klockorna(som alla bär kvinnonamn som Sigrid, Astrid, och Nora) är skapade med hänsyn till såväl estetik som funktionalitet. Enligt Elvira finns en tanke bakom varje detalj.
– Vi fokuserar på stilren design. En klocka måste inte ha massor av element bara för att den ska kännas elegant. Klockorna är lätta och har till exempel läderarmband, för att de inte ska ramla fram när du sitter vid datorn, förklarar hon.
Nu lanserar bolaget sin tredje kollektion döpt till Mesh, som i stället för läder har ett armband i metall. Tvärtemot konkurrenterna är dess tunna, lätta och stilrena. Intresset hos kunderna går inte att ta miste på. Redan innan kollektionen har släppts har Mockberg fått in flertalet beställningar.
Två år efter starten har bolaget tagit såväl Norden som södra Europa med storm. I dag är man fem heltidsanställda och finns hos hundratalet noga utvalda butiker i Sverige – ännu fler i grannlandet Norge.
Målet är att ytterligare förankra varumärket på hemmaplan, för att därefter växa vidare i hela Europa, berättar Elvira och avslutar med att avslöja att nästa nyhet släpps redan i maj.
– Håll utkik för vi har något riktigt spännande på gång!