Elme Hemvård i Växjö har ett brett utbud av tjänster. Utöver sjukvård och omvårdnad erbjuder de också serviceinsatser som innefattar städning, tvättning och handling. Eftersom tjänsterna är fristående från sjukvårdsdelen är de kvalificerade för ROT-avdrag.
Mediha Alilovski som är delägare i företaget har tidigare arbetat som sjuksköterska inom hemsjukvården. Efter en tid i branschen insåg hon att efterfrågan på hemhjälp var stor och det var så hon fick idén till att starta eget. I april 2017 startade Mediha och hennes man Kenan Elme Hemvård. Mediha som hade hunnit skaffa sig stor erfarenhet från sitt tidigare arbete och kunskap i alla steg som krävs för att driva eget företag, tar idag hand om omvårdnadsbiten. Kenan som inte har samma erfarenhet tar hand om allt annat i företaget.
– På så sätt kan jag och våra anställda fokusera fullt ut på vårddelen i företaget, säger Mediha.
I företaget har de även adderat tilläggstjänster som städning, husmålning, häck- och gräsklippning samt snöskottning med mera. För dessa tjänster kan kunderna också utnyttja ROT-avdraget.
– Kenan har erfarenhet av dessa typer av jobb och kan därför utföra alla tilläggstjänster själv. Idag utgör tilläggstjänsterna cirka 10-15 procent av företagets omsättning men det är något vi vill satsa mer på i framtiden. Vi har märkt att tilläggstjänsterna och efterfrågan på dessa ökar och vi får bra kritik för våra utförda jobb, vilket är roligt, menar Mediha.
Elme Hemvård har avtal med kommunen och sina kunder/omsorgstagare har de i Växjö med omnejd, vilket Mediha och Kenan tycker är lagom.
– Vi vill inte växa oss för stora då vårt mål är att leverera bra kvalitet i alla våra tjänster och det kan vara svårt om man blir ett för stort företag, säger Mediha.
Mediha menar att något som de kan erbjuda sina patienter/omsorgstagare, mot för ett större vårdföretag, är kontinuitet.
– Stora som små företag ska erbjuda samma tjänster och bra kvalitet men det kan vara lite svårare för de större att ge sina omsorgstagare samma kontinuitet i personal, säger Mediha.
Elme Hemvård har idag åtta fast anställda samt fem timanställda och varje morgon får medarbetarna ett schema där de ser vilka de ska till och vad de ska göra hos varje patient.
När Mediha och Kenan anställer ny personal är både den sökandes erfarenhet och den personliga känslan viktig.
– Vi går mycket på känsla när vi ska anställa någon ny och det krävs också en viss erfarenhet för att kunna jobba i branschen. Man bör också vara flexibel och anpassningsbar, vilket kan vara svårt att se på en intervju men det brukar visa sig ganska snabbt, säger Mediha.
Mediha berättar att när de är hemma hos omsorgstagare, gäller det att anpassa sig efter varje individ.
– Vissa är morgontrötta och då ser vill till att komma överens om en tid som passar omsorgstagaren.
Omsorgstagarna är i olika åldrar och deras behov varierar mycket, därför är det också viktigt att personalen har mycket god erfarenhet.
– Man måste skapa en relation till omsorgstagaren och det är viktigt att lära känna dem för att ge dem vad de behöver. Vi finns också alltid tillgänglig för vår personal och kan hjälpa till om det behövs och det uppskattas. Det är viktigt att personalen är nöjd, då får både företaget och kunderna tillbaka det i positivt bemötande, säger Kenan.
I framtiden tror Mediha och Kenan att företaget kan växa sig större och de har börjat titta efter nya, större lokaler.
Under åren som de har varit verksamma har de fått många och fina vitsord från sina omsorgstagare/kunder.
– Vi får ofta beröm för vår personal. Omsorgstagare undrar hur vi har kunnat samla den bästa personalen som samtidigt kompletterar varandra så bra, avslutar Mediha.