141045w-alltihemmet

Hemtjänstföretaget där kunden är chef

Allt i hemmet i Gästrikland AB gör saker och ting på sitt sätt. Här råder det ingen tvekan om vad som gäller – det är kunderna som bestämmer. ”Vi är inte här för att bestämma över deras liv, utan för att göra det som de själva har bestämt. Vi är här för att hjälpa kunderna”, säger ägaren och grundaren Zahra Asgari.

År 2010 bestämde sig Zahra Asgari för att testa något nytt. Genom sin långa erfarenhet som undersköterska insåg Zahra att hemtjänsten inte var tillräckligt bra. Hon blev antagen till en starta eget-utbildning och började efter ett par månader att erbjuda städ- och tolktjänster.


Två år senare startade hon hemtjänstföretaget Allt i Hemmet i Gästrikland AB tillsammans med en kompanjon. Efter ett tag hoppade partnern av, men Zahra fortsatte ensam. I dag har aktiebolaget tio anställda och visionen är tydlig – här är det kunderna som bestämmer hur tiden ska användas.
   – Vi är inte här för att bestämma över deras liv, utan för att göra det som de själva har bestämt. Vi är här för att hjälpa kunderna.


Zahra förtydligar vad hon menar.
   – I vårt uppdrag kan det stå att kunden ska duscha varje morgon, men om kunden i fråga har duschat på kvällen i hela sitt liv blir det fel. Våra kunder får själv avgöra när och hur jobben ska göras.


En annan viktig del av Allt i Hemmet är språkkunskaperna. För närvarande har företaget personal som kan prata svenska, finska, spanska, persiska, arabiska, somaliska, kurdiska och turkiska. Detta ger inte bara trygghet till kunden enligt Zahra, utan hjälper även utrikesfödda att komma in på arbetsmarknaden.
   – Vi ser det som en fördel att våra medarbetare kan flera språk. Vi har stor nytta av deras modersmål, samtidigt som de lär sig svenska.


Allt i Hemmet har kunder runt om i Gävle och samarbetar med kommunen enligt LOV-avtalet (lagen om valfrihet). Målsättningen är inte att växa lavinartat, utan att trygga tillvaron för kunderna genom personlig service.
   – Våra kunder behöver aldrig träffa mer än fem till sex olika personer, säger Zahra.


Det innebär att företaget kan erbjuda sina kunder kontinuitetsgaranti.
   – Det viktigaste är att vi bildar en nära relation med kunden, för att hon eller han ska känna sig lika trygg med oss som med sina närstående.


Zahra och hennes medarbetare hoppas på att kunna utveckla verksamheten, som i dag även inkluderar hushållsnära tjänster kopplade till rut-avdraget.
   – Vår framtidsdröm är att skapa ett unikt och multikulturellt boende. Det är något som saknas i Gävle i dag. Arbetet kräver förstås pengar och resurser, vi har redan hittat en finansiär och letar febrilt efter en lämplig lokal att hyra.

2014-09-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies