Dela artikel

Hjälper dig att få rätt lokal till rätt pris

Lokalhyran är för de flesta företag den största utgiftsposten efter personalkostnaderna. Trots detta är det många som låter hyran rulla på utan att fundera över hur mycket de kan spara på att omförhandla sina hyresavtal. Om du frågar Cresnia är svaret 15 procent.

– Våra kunder sparar i snitt 15 procent på att vi omförhandlar deras hyresavtal. Det kan handla om flera miljoner, berättar Henrietta Lumme Kinnunen, projektledare och för Cresnia AB.
   Hyresavtalen är ofta invecklade med många klausuler vilket gör det svårt för hyresgästen att veta vad som gäller och hur man själv kan förhandla om sina avtal.

Cresnia grundades 2009 då vd Joachim Bozorgnia köpte loss en avdelning av företaget som han tidigare arbetade för. Han ville hjälpa kommersiella hyresgäster utan att vara bunden till ett företag som framför allt arbetade för fastighetsägarna. I dag arbetar Cresnia främst med att omförhandla kontors-, butiks- eller lagerkostnader för kommersiella hyresgäster, men också med andra lokalrelaterade projekt som exempelvis flyttprojektledning.
   Sedan företagsstarten har Cresnia omförhandlat över 400 avtal och arbetar numera på olika sätt för att höja kunskaperna hos sin målgrupp. Ett led i detta är den hemsida som man startat för att hyresgästerna själva ska kunna jämföra lokalkostnader. Hemsidan hyreskartan.se visar vad olika företag i hela Sverige betalar i hyra per kvadratmeter.

Dock är det inte bara koll på kostnaderna som krävs vid en omförhandling. Det handlar också om teknik och Henrietta berättar att många kunder tenderar att avslöja för mycket information för fastighetsägaren.
I normalfallet löper hyresavtal på tre till fem år med en uppsägningstid på nio månader. Det vanligaste felet som hyresgäster gör när de vill förhandla är att de startar diskussionen för tidigt under perioden för förhandling.
   – Då kan fastighetsägaren skicka en likadan uppsägning men mot en hyreshöjning, förklarar Henrietta.

Därför hjälper Cresnia inte bara till med att förhandla ner hyreskostnaderna utan också med att hålla koll på när förhandlingsluckan äger rum. Ett steg i att förhandla om kostnaderna är också att titta på jämförbara alternativ och Cresnia har ett närverk med drygt 300 kontakter.

Cresnia använder sig av incitamentarvode och kunden betalar då en procentandel av vad dem sparat genom sin hyressänkning. Detta innebär att du som kund inte behöver betala något om Cresnia inte lyckas omförhandla ditt hyresavtal.
   – Men det har hittills aldrig hänt, berättar Henrietta och skrattar.

Oavsett fall erbjuder Cresnia kostnadsfri rådgivning för alla företag med funderingar kring hyresavtal. Det kan till exempel handla om att söka efter en ny lokal eller frågor om en uppsägning.


2014-09-26