Dela artikel

Hög juridisk kompetens och en aktiv klient!

Hur vill du att ditt ombud och den advokatbyrå du vänder dig till ska vara? Förmodligen föredrar du en utvilad advokat med hög juridisk kompetens, som känner sig motiverad, trivs i sin roll och som drivs av att leverera juridisk rådgivning på ett förståeligt och kostnadseffektivt sätt. Med utgångspunkt i att ”vara den byrå de själva vill vända sig till”, både som klient och anställd, utmärker sig minst sagt LEGIO Advokatfirma AB.

LEGIO är en allmänpraktiserande advokatbyrå som grundades 1993 och som idag drivs av advokat Jens-Victor Palm. Här står organisationen och klienten i fokus. Inga högtravande utläggningar och ”jobba dygnet runt mentalitet”. Ärendet drivs med kundens bästa i fokus och man undviker att driva kostnader i ärendet även om klienten är i ett agiterat läge. 


      – Jag vågar nog påstå att den frihet man har här som advokat och synen på vår roll för klienten är något unikt i branschen. Jag startade min karriär som ombud på LEGIO för sjutton år sedan, och det är här jag kommer att avsluta min karriär när den tiden väl kommer, säger Jens-Victor.


LEGIO arbetar med målsättningen att vara en byrå dit alla kan söka sig. Hit vänder sig den som befinner sig i en konflikt av något slag, som önskar undvika en framtida konflikt eller är i behov av juridisk vägledning. Deras fokus ligger alltid i att bemöta klienten på deras villkor, inte tvärtom. De kallar sig en human advokatbyrå och arbetar aktivt mot att vara en del av rättsutvecklingen. 


      – Vi strävar hela tiden mot att vara humana både som organisation och ur ett klientperspektiv. Som medarbetare och anställd, ska man känna sig utvilad och ha ett liv vid sidan av, för att kunna utveckla sina egna intressen. Hur många andra byråer erbjuder till exempel tjänsteledighet med delvis behållen lön vartannat år? Livet går snabbt, får man inte avstamp som bryter av rutinerna så rinner livet bara iväg. När man får möjlighet att pausa och skapa nya avtryck i livet, skapas motiverade och högpresterande medarbetare. Närvaro och prestation är inte alltid samma sak. Långa arbetstider och hög belastning riskerar att faktiskt rent fysiskt påverka medarbetaren, vilket i slutändan inte är positivt för klienten. Motiverade medarbetare gynnar klienten!


Klienten kan i den humana advokatbyrån förvänta sig ett ombud som involverar och aktiverar hen. Vad är syftet med att driva talan? Vad kommer att ske härnäst? Vad kommer det att kosta? Vilken information kan jag som klient själv bidra med för att hålla nere kostnaden? Utvecklas mitt ärende till det bättre eller sämre? Jens-Victor anser att den juridiska rådgivningen ska ge en objektiv bild om ärendets möjligheter och risker samt att löpande hålla klienten uppdaterad.


      - Kommunikation, tydlighet och samarbete präglar allt vi gör. Nu går vi in i en spännande tid, då vi för att möta klienttillströmningen expanderar och söker nya medarbetare som delar vår vision och som motiveras av att göra skillnad för klienten. Sen byrån grundades har vi drivit ett antal mål med framgång i Högsta domstolen. Som praktiserande advokat är det viktigt att vara aktiv och driva rättsutvecklingen framåt, vilket är en ofta förbisedd aspekt av advokatrollen. Det kommer LEGIO alltid att ströva mot! Nu ser vi fram emot både kommande uppdrag och blivande kollegor som gör att vi fortsatt kan leverera juridiska tjänster enligt vår vision, avlutar Jens-Victor



2020-04-20