Inne i den pampiga tegelbyggnaden, med tinnar och torn, har de två biträdande rektorerna Anna-Karin Eriksson och Victoria Strandberg-Zarotti målet med Vallbacksskolan klart för sig.
– Vi har inte en särskild profil utan är en skola för alla. Trygga elever med hög måluppfyllelse är hela rektorsområdets gemensamma vision, säger Victoria, när vi kommer på besök.
Redan under rekryteringsprocessen initierades samtal kring trygghet, teknik, samarbete, pedagogik och värderingar. Skolans fokus på samarbete är en följd av det omfattande trygghetsarbete som enligt de biträdande rektorerna är viktigast av allt.
– Vi har till exempel anställt elevcoacher, en cafévärdinna och genomfört ett projekt tillsammans med dramapedagoger som arbetat med eleverna på tema trygghet och samarbete, förtydligar Anna-Karin.
På skolan finns förutom elevcoacher även elevassistenter, kurator, specialpedagog och speciallärare. Man har också satsat på administrativt stöd, för att lärarna ska kunna fokusera på undervisningen.
Det är lätt att förstå varför skolan även lockar elever och personal från andra upptagningsområden. Skolmiljön är fantastisk och skolan är inredd efter olika färgteman i de olika arbetslagen: turkos, orange, rosa och grön.
Under sommaren har Vallbacksskolan skickat ut vykort som välkomnar alla elever till en ny termin på skolan. Vanligtvis föredrar man dock digitala lösningar:
– Alla elever har en egen surfplatta och skolan finns självklart i sociala medier, säger Victoria och konstaterar att detta är betydligt mer effektivt än att skicka hem papper med eleverna.
När de drygt 400 eleverna för några veckor sedan påbörjade sitt andra år på skolan var de inte ensamma på plats. Till Vallbacksskolan kommer nämligen även pensionärer för att luncha och personal från socialtjänst, ungdomspolisen och ungdomsgårdar gör regelbundna besök. Oftast bara för att hänga lite med elever och bygga relationer till ungdomarna. Alltsammans är en del av trygghetsarbetet, samt en vilja att föra in mer av samhället i skolan.
Victoria och Anna-Karin ser fram emot att fortsätta och förbättra arbetet under ett nytt läsår.
– Vi vill ha koll på varenda elev, vad de lär sig och hur de utvecklas.
På Vallbacksskolan detta läsår ligger fokus på trygghet, studiero, ämnesövergripande planering, IKT och utvecklandet av undervisningen genom kollegialt lärande.
– Vi känner att vi är på god väg och detta läsår har startat på bästa sätt!