184055 HOL3

Vem är Lola?

House of Lola är en återkommande prisbelönt aktör på modemarknaden som drivs framåt av ett grymt gäng tjejer – genom hårt arbete och massor med kärlek.

House of Lola, Happydress AB startades i Uppsala för tio år sedan.


– Vi startade vårt företag hösten 2008, då var ambitionen att sälja kläder till ”mellanstora” barn i webbshop, berättar Anna Eklund, en av delägarna i House of Lola. Webbshop var fortfarande lite i sin linda för tio år sedan. Vi hade själva barn i den här åldern och såg att det fanns en lucka på marknaden vad gällde barnkläder, mellan de prismässiga ytterligheterna som då rådde, och vi ville fylla den.  Hösten 2008 var en speciell höst – året då det amerikanska storbolaget Lehman Brothers kraschade vilket följdes av en stor finanskris. Som nyetablerad företagare saknades den där ”uppmuntran” som behövdes. Vi tog beslutet att komma igång med vår verksamhet trots den instabila marknaden och åkte ut direkt till kunderna för att sälja in våra barnplagg. Idag har utbudet och målgruppen utökats till att omfatta även kvinnor – och många undrar vänligt nyfiket vem Lola är?


184055 HOL1


Anna är utbildad civilekonom, fostrad i modebranschen och har förmånen att jobba med sin tvillingsjäl Lottis Sparrman, den andra delägaren i House of Lola. Även hon civilekonom – med mode som den förenande kraften dem emellan. Men jag får känslan av att deras samexistens är djupare än så. De skulle vara precis lika tajta om de odlade grönkål tillsammans.


– Vi jobbar med kläder som ska vara bekväma och snygga. Vi är kända för våra plagg i jersey-material, berättar Anna. Snygga kavajer och byxor som ser dressade ut, klänningar som fungerar precis lika bra på fest som på kontoret. Vi gör användbara kläder, vuxenkläder för kvinnor från 15-100 år, och barnkläder. Vi kommer ut med två kollektioner per år, vår och höst. Även om vi är aktiva under säsongerna också. Vi har ett tänk att producera ”lagom mycket”. Vi vill att våra plagg ska vara av hög kvalitet och ha långt liv. Plaggen ska kunna gå att kombinera över kollektionsleden.


House of Lola säljer direkt till slutkonsument via hemförsäljning. Detta betyder för konsument att House of Lola kan presentera mycket prisvärda modeplagg, då mellanhänder och butik inte kräver sina vinster. 


– Vi har super-engagerade säljare i Sverige och Finland, säger Anna Svensson, marknads- och HR-ansvarig på House of Lola. Säljarna har varsin provkollektion och åker ut till kunder som agerar värdinnor för vänner och bekanta vilka ges möjligheten att titta på kollektionerna, prova plaggen, känna på materialen, ge varandra tips och råd samt kanske ta en fika eller ett glas vin och prata om livet.


Säljarna lär väldigt snabbt känna sina kunder och minns vad kunderna har i garderoben från House of Lola sedan tidigare och kan hjälpa dem komplettera med rätt plagg och storlek. ”Det är nästan som att ha en personal shopper”, förklarar Anna S.


2013 och 2015 tog House of Lola emot pris som Uppsala läns snabbast växande företag i Dagens Industris Gaselltävling. Företaget har fortsatt nominerats varje år sedan 2013. ”Målet från start var att uppnå kriterierna för att utnämnas som Gasellföretag”, säger Lottis i ett pressmeddelande i samband med att de utannonserades som vinnare. ”Att vi dessutom vann var en riktig bonus”. House of Lola har också blivit utsedda till Årets Superföretag av Veckans Affärer/Bisnode, samt varit finalister i Ernst & Youngs Årets Kvinnliga Stjärnskott. Fina och kanske väntade utmärkelser för tjejerna som redan för tio år sedan hade en tydlig vision om tillväxthastigheten. Önskan har alltid funnits att kunna stå för det de skapar och hur, en hög affärsetik och omsorg om samtliga inblandade i produktionsledet, försäljningsprocessen – och konsumenten.


184055 HOL2


– Vi har lagt all vår produktion i Europa. Det är ett medvetet val vi gjort, säger Anna E. Det är väldigt många premisser som förbättras och förenklas för oss. Vi kan ta bra beslut nära säljtillfället vilket ger kortare ledtid, vi värnar om den nära relation vi får med våra leverantörer då vi snabbare kan vara på plats vid behov. Vi vet att vi är med i det globala hållbarhetsarbetet genom att våra varuleveranser sker från Europa. Vi undviker långa flygtransporter och transporterna sker med båt och lastbil. Våra leverantörer har bra arbetsvillkor och schysst arbetsmiljö för sina anställda. Givetvis speglar prissättningen att kollektionen består av riktigt bra kläder, framtagna på ett schysst sätt, men vi har många medvetna kunder som uppskattar hur vi arbetar med våra kollektioner – och i våra relationer.


Vem är då Lola? Lola, är den kärlek som finns mellan Anna Eklund och Lottis Sparrman – och den kärlek som finns till familjen, medarbetarna, säljarna, kunderna, kvinnan – mamman, och barnen. Kärleken till leverantörerna, till livet, till att skapa och till att arbeta tillsammans – att få sitta där på köksgolvet i Lottis kök med hundar, skissblock, pennor, kläder och färgkartor för att göra måttlistor, konstruera mönster och skapa nya kollektioner, med ansvar om samtiden och framtiden – med mycket hjärta!  

2018-09-27
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies