141037w-kontoret
141037w-kontoret2
141037w-kontoret
141037w-kontoret2

Hyr ett rum i stället för ett helt kontor

Att som nyföretagare satsa på dyra och långa hyreskontrakt är en stor chansning. Genom att i stället hyra ett rum på ett kontorshotell blir uppsägningstiden kortare, dessutom ingår ofta såväl konferensrum och kaffe som kollegor i både egna och andra branscher.

– Det är mycket en social grej att hyra på ett kontorshotell, många sitter annars hemma och arbetar. Här får man en samhörighet, det händer alltid något utanför dörren. Vi har gemensam frukost, julfester och after works. Dessutom ingår mycket service, förklarar Lina Voulethe, marknads- och säljansvarig för Kontoret i Stockholm.


I bolagets lokaler på Birger Jarlsgatan 2 i Stockholms innerstad har företagare haft sina rum sedan starten 1996. Likadant ser det numera ut på kontorshotellen vid Globen och vid Solna centrum, där Kontoret funnits i tio respektive sju år. Därmed har man sett utvecklingen av branschen i huvudstaden.
   – Vi är måna om att behålla våra hyresgäster och vill att de ska känna att det är gemytligt och trivsamt att vara hos oss. Vi finns för att hjälpa våra kunder med det de behöver, inte bara för att ta in dyra hyror. Därför ingår all service som bredband, kaffe och konferensrum i hyran. Kontoret är utformat efter dem som sitter där, jag tror att det är uppskattat, säger Per Gunnarsson, vd för Kontoret.


Företagarna som sitter i lokalerna är en salig blandning från olika branscher. I innerstaden sitter många advokater och jurister, och på alla tre ställen finns revisorer och personer som arbetar med bokföring, något som Lina Voulethe menar är bra även för andra företagare på plats.
   – Alla behöver deras hjälp. Dock vill vi gärna ha en så stor blandning som möjligt. Ju större bredd på såväl branscher och inriktning på företag som kön och åldrar, desto mer värdefullt för alla som verkar här, förklarar hon och menar att det kan avgöra om det är flera personer som söker samma rum.


Samtliga ställen har reception som är öppen dagligen under vardagar och generösa öppettider för alla som jobbar i lokalerna. I huset på Birger Jarlsgatan vid Nybroviken sitter många för det unika lägets skull, samtidigt som även de andra kontorshotellen ligger på väl utvalda platser.
   – Vi har valt hotell på platser där vi själva vill vara, inte där det är billigast. Förutom mitt i centrum har vi även bästa lägena nära tullarna i både söderort och i norrort. Man kommer till sin arbetsplats runt 200 gånger om året och då är det viktigt att trivas, menar Per, som även satsar mycket på miljötänk i sina lokaler och har planer på att framöver miljöcertifiera hela företaget.

2014-09-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies