Dela artikel

I framkant med digitala lösningar

Management, marketing, creative, media och development – det är den digitala fullservicebyrån Avantimes affärsområden. Genom att utveckla strategier, marknadsföring och lösningar på den digitala arenan hjälper byrån, som utgår från Stockholm och har varit igång sedan 2003, sina kunder att maximera affärsnyttan.


I dagsläget har Avantime 50 anställda och omsätter ungefär 60 miljoner årligen. Verksamheten utgår från Stockholm, men man har även anställda i Luleå, Örebro, Oslo i Norge samt Nanjing i Kina. I kundkretsen finns bland annat stora uppdragsgivare som LKAB, DNB Eiendom, Electrolux och Nobia, liksom Prevent och Sveriges Radio. Avantime står bland annat bakom livesändningarna från Kungliga svenska segelsällskapet, KSSS, under ÅF Offshore Race (Gotland Runt) och arbetar för närvarande fram ett helt nytt mäklarsystem för en av byråns största samarbetspartners – norska mäklarbyrån DNB Eiendom. Mäklarbyråer är van mark för Avantime som under tio års tid arbetat mot branschen och har koll på allt från säljprocesser till användarvänlighet. Uppdraget för DNB Eiendom genomsyras av mobilitet och är skapat för att fungera optimalt med smartphones och surfplattor.
– Det har sett annorlunda ut under de senaste åren och i år tror många att mobilen kommer att komma först, då kommer vi behöva utveckla för mobila enheter. Det vi gjort för DNB är att förfina och förädla försäljningsprocessen för bostäder, så att mäklare på plats kan rapportera in leads som någon annan sedan kan bearbeta, säger Avantimes vd Oscar Karlsten.
Oscar kallar sig visserligen för ”en klassisk garagedatornörd” och har ägnat sig åt datorer i hela sitt liv, men han är även utbildad i både i ekonomi och nationalekonomi samt har tidigare erfarenhet som produktspecialist för Googles annonseringsplattform AdSense.

På Avantime står Microsoft-miljöerna och .NET-teknologin i fokus. Microsoft SharePoint används flitigt, liksom EPiServer CMS och Open Source plattformen Wordpress. Kompetensen på företaget spänner över ett brett fält och när en kund vänder sig hit är hon eller han oftast väldigt säker på vad som eftersträvas.
– Man kanske vill ha ett intranät, en ny webbplats, design eller kampanj. Men vi nystar gärna i varför företaget vill göra detta, vad ursprungsproblemet är och vad syftet är. Det leder till att vi väldigt sällan levererar endast det som efterfrågas, menar Oscar.
Detta tillvägagångssätt gör att kunden får de lösningar som motsvarar deras verkliga behov. Avantime har också möjlighet att delta i en vanlig dag eller situation på ett företag för att se vilka förbättringar och effektiviseringar som kan göras. Att alltid ligga i framkant och hitta nya, bättre lösningar är signifikant för företaget, så pass att namnet Avantime är en fusion av franskans ord för ”före” och engelskans för ”tid”.

2013-04-10