142075W-BILDBYLINE

I Reggio Emilias fotspår

Vid de tre kommunala förskolorna Eken, Regnbågen och Kanaljen i Hofors bedrivs Reggio Emilia-inspirerad pedagogik. Med respekt för det unika i varje barn arbetar man tillsammans och medvetet för att nå läroplanens mål.

De tre förskolorna i Hofors består tillsammans av nio avdelningar med åldershomogena barngrupper. I en organisation med plats för reflektion har man utvecklat en samsyn på barn och lärande. Här bygger barn och vuxna kunskap tillsammans.
   – Vi väljer att se barn som kompetenta individer som tillsammans med andra utforskar omvärlden. De ska mötas med respekt och glädje, samt få vara delaktiga i beslut som rör deras vardag, säger pedagogistan Mats Petersson.

Projekt och dokumentation
I Reggio Emilia säger man att ”ett barn har hundra språk”. Det är en metafor för alla de uttrycksformer som man kan använda för att kommunicera med varandra. Dans, lera, drama och fotografering är exempel på några av de språk man på Södra förskolan vill ge barnen tillgång till.

Det dagliga arbetet i förskolorna sker i projektform utifrån ett gemensamt tema, där barnen får möjlighet att lära och uttrycka sig på många olika sätt, och med så många material som möjligt.
   – Genom att uttrycka sig på olika sätt, händer det något med förståelsen, säger Mats Petersson.

Hur de enskilda avdelningarna arbetar med temat kan variera, ofta är det barnens intresse som visar riktningen.
   – I ett projekt var vissa barn intresserade av att räkna fönster på huset vi besökte, andra kunde inte sluta prata om änderna som simmade förbi. Det vill vi bejaka och bygga vidare på, säger ateljéristan Petra Nord, som har ett övergripande ansvar för att sprida kunskap och inspiration kring kreativa material och metoder.

Petra Nord berättar vidare hur man noga dokumenterar det pedagogiska arbetet med hjälp av ljud- och filminspelningar samt fotografering.
   – Att noggrant dokumentera och utvärdera arbetet med barnen är avgörande, säger hon.

Samarbete och framtid
All personal vid Södra förskolan värdesätter tiden som avsätts för reflektion och utvärdering. Samarbetet mellan de olika förskolorna möjliggör utveckling och samsyn, men man samarbetar inte bara inom förskolan utan också utåt.
   – Vi har nyligen utsetts till partnerförskola med Högskolan i Dalarna. Det betyder att våra förskolor är utvalda och godkända för att ta emot lärarstudenter. Det är vi stolta och glada över, säger förskolechefen Sonnie Eklund.


Foto: Mats Petersson

2014-11-21
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies