Dela artikel

Individuell hjälp får eleverna att växa

På Tasava dagbehandling och skola går ungdomar från 13–19 år. Hit kommer de elever som har haft svårigheter i den vanliga skolan. Med individuell undervisning i en lugn miljö får de möjlighet att stärka inlärningsförmågan och den personliga utvecklingen.

Tasava skola på Rålambshovsvägen 8 i Stockholm erbjuder en lugn och stillsam miljö. Här får elever som annars har svårt att klara skolan möjlighet att utvecklas.
– Det är ingen typisk skolmiljö som barnen vistas i. Här får ungdomarna en lugn tillvaro vilket ofta är bra om man har haft det jobbigt i sin vanliga skola, berättar Hans Gustafsson på Tasava.
Elevernas problematik kan variera en hel del och målgruppen är ungdomar med psykosociala svårigheter eller neuropsykiatriska funktionshinder. Ofta finns det för dessa elever ett behov av individanpassad planering. Hans Gustafsson berättar hur elevens positiva utveckling ofta är väldigt tydlig.
– Vi brukar utvärdera hur elevens arbetsförmåga, hälsa och sociala relationer utvecklas. De två förstnämnda förbättras ofta ganska dramatiskt i början medan den sociala biten beror mycket på vad man är för person.
På den här skolan satsar man fullt ut på individuell undervisning ledd av behöriga lärare, ofta med specialpedagogutbildning. Här sätts mål utifrån varje elevs egen kunskapsnivå men även utifrån ungdomens möjligheter till personlig utveckling.
– Många av eleverna har inte klarat av sina studier ens när de gått i skolans mindre klasser, därför tycker vi denna undervisningsform är ett bra alternativ. Samtidigt träffas ungdomarna dagligen även om undervisningen sker helt individuellt.
Att ungdomarna får utveckla sin sociala förmåga och träna sig på vardagliga situationer är en viktig del av skolgången. Hans Gustafsson poängterar värdet av att eleven själv upplever sin utbildning som positiv.
– Det är otroligt viktigt att ungdomarna får göra saker som de tycker är roligt och som de är bra på!

2012-11-05