146001---Distra-IRS

Ingen vanlig skola

När den vanliga skolan inte har tillräckliga resurser tar Distra IRS över. Här får ungdomar med problem hjälp att klara sin skolgång. Sedan år 1968 hjälper rektor Bo Jutner ungdomar upp på fötterna.

– Det är något speciellt med att arbeta med de allra mest utsatta ungdomarna, konstaterar Distra IRS rektor Bo Jutner. Man får ju så otroligt mycket tillbaka. Det är häftigt att se hur de går från att knappt ha gått i skolan till att faktiskt få godkänt i alla ämnen.


På Distra IRS finns årskurs sex till nio. Oftast är det föräldrarna eller skolan som kontaktar Bo Jutner när de har en ungdom som skolkar mycket eller av olika skäl inte klarar undervisningen.
   – Vi tar emot alla slags ungdomar, det kan vara introverta personligheter eller de mest utåtagerande. Det de har gemensamt är att de inte klarar sin skolgång. Här på Distra IRS är vi en lärare på cirka fem elever. I den ”vanliga” skolan är det en lärare på 20 elever. Vi har alltså resurserna och kunskapen att ge de här ungdomarna en chans.


Inte alla passar för att arbeta i de här sammanhangen, men den personal som verkligen gör det får mycket tillbaka. Redan 1968 arbetade Bo för första gången med ungdomar med problem och under de tio år som Distra IRS har funnits har skolan hjälpt cirka 200 elever till en bättre framtid.
   Resursskolan har lokaler på Fridhemsplan och vid Katarina kyrka på Södermalm. Redan innan terminen börjar får eleverna besöka lokalerna och lära känna dem. Då gör de ett antal kunskapstester och har en intervju. Just samtalen är viktiga genom hela skolgången.
   – Det är också en stor skillnad om man jämför vår verksamhet med den ”vanliga” skolan. Här träffas vi lärare en gång i veckan och pratar om hur det går för eleverna. Och eleverna i sin tur träffar sin lärare en gång i veckan för att prata om skolan och allt möjligt. De här ungdomarna har verkligen ett behov av att prata.


Majoriteten av eleverna kommer till resursskolan först i årskurs åtta. Bo Jutner önskar att de fångades upp redan när de första tecknen på problem uppenbarade sig.
   – I de flesta fall ser man redan när barnet är i 12-års åldern vart det är på väg. Om vi kunde komma in i bilden då skulle ungdomarna slippa hamna i trubbel.


Hur lätt eller svårt skolämnet än är krävs det i slutänden motivation från elevens sida för att klara sin skolgång. Just därför brukar Distra IRS börja med de ämnen som eleven själv tycker om, för att sedan avancera. Något som brukar ge framgångsrika resultat.
   – När jag ser hur bra det går för våra ungdomar så blir jag riktigt stolt, konstaterar Bo Jutner. De allra flesta har en ljus framtid.

2014-10-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies