Är det dags att installera en ny värmepump? Eller vill du optimera din bil, entreprenadmaskin eller traktor? Då är Henning Mardöll entreprenören du bör vända dig till! Värmepumpar och fordonsoptimering låter kanske som två diametralt motsatta verksamhetsområden. Men faktum är att de ligger närmare varandra än du tror. I båda fallen handlar det ju om optimering och att få mest möjliga effekt av bränslet du stoppar in, oavsett om det är el, bensin eller diesel.
Han tar ett brett grepp på optimering
Det är inte alla som skulle kunna ta sig an optimeringsfrågan lika brett som Henning. Att det är möjligt för honom har med hans bakgrund att göra. “Jag har jobbat inom fordonsindustrin i många år, bland annat som underleverantör av kylutrustning åt Scania och Volvo och varit servicechef på Waeco/Dometic”, berättar han. “Men jag har också jobbat med värmepumpar samt varit energicontroller på Eksta Bostads AB ”

Du kan tjäna stort på att byta värmepump!
Det gör att Henning vet precis hur man ska tänka när det kommer till att optimera sin energiförbrukning. Att byta värmepump kan till exempel bli en riktigt god affär, även om man har en relativt ny pump installerad i dagsläget. “Dagens pumpar ger väldigt mycket mer effekt per kilowatt, så du kan spara mycket pengar på ett byte.”

“Du får mycket mer värmeeffekt per kilowatt!”
“Service på din anläggning är superviktigt för att du skall få det mesta ur din värmepump!”, förklarar Henning. “Har du inte bra luftflöde i din luft-värmepump eller igensatta vattenfilter i din luft-vatten eller bergvärme, så går väldigt mycket energi till spillo .”

En optimering ger mindre slitage och bättre bränsleekonomi
Faktum är att det är precis likadant med bilar och andra fordon. Genom att optimera hur motorn arbetar går det att få bättre prestanda och en bil som inte bara går bättre, utan dessutom mår bättre. Genom att ändra parametrarna som styr motorn går det att göra stor skillnad, förklarar Henning och fortsätter:
Man kan till exempel höja bränsletrycket eller turbotrycket och ändra spridarnas öppningstider för att få motorn att gå så bra och så snålt som möjligt. Det leder till mindre slitage och bättre bränsleekonomi. Motorn får effekten lite tidigare i varvtalsregistret och då blir den lite mer avslappnad, den behöver inte jobba lika hårt helt enkelt. Vi brukar säga att en optimering brukar ge mellan 5 och 15 procents bränslebesparing.

“Vi kan optimera allt med motor!”
Dagens bilar är högteknologiska och digitala. Därför innebär en optimering idag att man går in i bilens mjukvara och finjusterar parametrarna den vägen. Verksamheten körs i samarbete med den norska Optituningkoncernen. Bland kunderna syns både privatpersoner och företag, dels entreprenadfirmor som vill optimera grävmaskiner, traktorer och hjullastare, men också bilverkstäder som behöver hjälp med optimering och avancerad felsökning. Firman kan optimera i stort sett allt med motor, förklarar Henning:
Vad gäller bilar kan vi ta oss an i stort sett alla modeller som är nyare än år 2000. Äldre bilar har inte lika avancerad styrteknik på motorerna, så det går inte att optimera dem med den utrustningen vi använder. Och vi gör mycket traktorer, grävmaskiner och andra entreprenadmaskiner också.

En innovativ lösning för entreprenadmaskiner
Men man behöver inte alltid gå vägen via mjukvaran för att få en stor förbättring vad gäller prestanda och bränsleförbrukning. HM Klimat & Optimering jobbar till exempel med en innovativ filterlösning som heter Opticlean som mest monteras i dieseldrivna entreprenadmaskiner. Henning berättar mer:
För entreprenadmaskiner och grävmaskiner har vi en lösning där vi kompletterar med ett bränslefilter som filtrerar bort de sotpartiklar som annars skulle följa med in i motorn och försämra prestandan eller smutsa ner bränslet och sätta igen spridarna försvåra fortsatt bränslerening. Vårt filter tar partiklar ner till 1 micron och fångar även upp vatten och andra orenheter som kan bildas i tanken över tid. I och med att man får renare bränsle får man också renare spridare vilket betyder lägre bränsleförbrukning.

Han vill ha fler kollegor
Inför framtiden hoppas Henning att HM Klimat & Optimering kan växa med fler anställda som brinner för såväl motoroptimering som värmepumpar. “Jag står med en hög efterfrågan och och är i nuläget själv efter att ha haft en timanställd under högsäsong med värmepumparna, men det börjar bli mycket året om, så jag behöver mer hjälp.”
Själv är han helt säker på att han hittat rätt. Inte minst är det alla positiva kundmöten som driver honom.
För min del är det alla möten som är det roligaste nästan, att få komma ut och träffa människor – och förstås känna att man gör skillnad för dem och löser problem. Det är väldigt givande!