03

Liana Technologies internationella undersökning avslöjar: Journalister använder pressmeddelanden mer än någonsin!

Så tycker journalisterna: Vilka är ingredienserna i ett lyckat pressmeddelande?

Digitaliseringen har förändrat journalisters arbete avsevärt, speciellt i tider som dessa då fysiska event och tillkännagivanden är begränsade. Pressmeddelanden är fortfarande en viktig informationskälla för journalister och är ett effektivt sätt för företag och organisationer att förmedla sitt budskap.


Liana Technologies genomförde en internationell studie där de frågade 892 journalister från 6 länder vad de uppmärksammar när de läser ett pressmeddelande och vilken typ av release de föredrar. Jämfört med den tidigare undersökningen, som genomfördes två år tidigare, är det tydligt att det skett intressanta förändringar i användningen av pressmeddelanden.


Hur använder journalister pressmeddelanden?

Journalister använder aktivt pressmeddelanden och användningen har ökat de senaste åren.

85% av de tillfrågade hade läst ett pressmeddelande under det senaste dygnet och mer än en tredjedel hade använt ett pressmeddelande för att skriva en artikel under det senaste dygnet. Jämfört med den tidigare studien har användningen av pressmeddelanden ökat med 8 procentenheter vilket är en markant ökning.


Hur sticker man ut och får man sina pressmeddelanden lästa?

Journalister får ständigt nya pressmeddelanden till sina inkorgar vilket gör det svårt att sticka ut och att skriva ett pressmeddelande är verkligen en konst i sig. Att sedan få det publicerat kräver att man vet vad journalister förväntar sig av pressmeddelanden. Just därför, för att hjälpa oss att skapa bättre pressmeddelanden som faktiskt blir lästa, genomförde Liana Technologies undersökningen som lyfter fram vilka faktorer som påverkar huruvida journalister läser ett pressmeddelande eller inte. De lyfter även fram vikten av att välja rätt kanal och vilken roll sociala medier har för journalister idag.


Det första viktiga steget är att väcka en journalists intresse att vilja läsa ditt pressmeddelande. Nästa mål är att skapa ett pressmeddelande med innehåll så intressant att det slutligen blir till en artikel.

Här finns det mycket som författaren av pressmeddelandet kan göra själv för att påverka ifall det blir läst eller inte.


Ladda ner hela Lianas guide för att lära dig mer om PR

I guiden skrapas det inte bara lite på ytan, konkreta tips, intressant statistik och journalisters ärliga kommentarer om PR presenteras. Den är indelad i två delar där första delen handlar om hur man får sitt pressmeddelande läst och den andra fokuserar på konkreta förbättringar för att nå hela vägen med sitt pressmeddelande.
Guiden är gratis och kan laddas ner här: Effektiv PR med pressmeddelanden.

 


Läs mer...

2020-11-25

EM_B&K Lots och Transport AB_02

Bemanningsföretag med mycket kunskap

Artikel Med lång erfarenhet av lots och transport förser B&K Lots och Transport AB företag runt om i Sverige med yrkeschaufförer. Med stor noggrannhet matchar de rätt person med rätt uppdrag och har genom åren...
EM_alltibygg_07

Byggfirma som kan sköta hela byggprocessen

Artikel Hos Allt i 1 Bygg Huskvarna AB får kunderna en bekväm lösning för sitt byggprojekt. Här får de hjälp med alltifrån bygglovshandlingar och ritningar till uppförande med totalentreprenad.
_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom Skincity

Annica Forsgren Kjellman ligger bakom skönhetsimperiet Skincity – professionell hudvård online.

EM_georg-wikman_01

Mannen bakom Kan Jang

Georg Wikman är grundaren bakom hälsopreparaten Arctic Root, Kan Jang, Chisan och  nya Adapt-serien.

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan.

Arkiv