Kallhäll Billackering är ett företag med mycket rutin. Även om företaget endast varit verksamma i ett år har personalen som arbetar här har jobbat i branschen länge och skaffat sig en stabil och trogen kundkrets. Det menar verkstadschef Akrom Makhamadrazi när vi träffar honom.
Man välkomnar alla bilmärken och modeller med alltifrån krockskador till repor och bucklor. De anställda har behörighet för både plast-, plåt- och lackskador och man arbetar enligt ett slags löpande band-system där var och en gör det man är certifierad för.
– Att kunderna inte ska behöva vänta på sina bilar längre än nödvändigt är en självklarhet för oss. Många människor är beroende av bilen i sin vardag och vi gör allt för att underlätta för dem, säger Akrom.
Företaget ägs av hans pappa Shovkat Makhamadrazi och Emre Alici, och kunderna består av såväl stora bilhandlare som privatpersoner. Här tar en reparation sällan längre tid än tre till fyra dagar.
Kallhäll Billackering månar om att kunderna inte ska behöva betala mer än nödvändigt att få sina bilar åtgärdade. Tillsammans med kunden går man igenom vad reparationen kommer att kosta och huruvida det lönar sig att använda sig av försäkringen eller inte.
– Många vänder sig reflexmässigt till försäkringsbolagen vid skada men det händer inte sällan att reparationen kostar mindre än självrisken. Dessutom kan det ofta löna sig att betala lite mer för att få behålla sin försäkringsbonus, förklarar Akrom.
Firman har en väl utarbetat miljöpolicy enligt vilken man satsar på utrustning som håller högsta standard.
– Våra lackboxar och slipstationer är svenskproducerade och är de mest miljövänliga som finns på marknaden, försäkrar Akrom.
Allt material som används vid reparationer köps in från stora och välkända leverantörer. Ytterligare ett faktum som garanterar hög kvalitet och ännu ett sätt att ta ansvar för den miljöpåverkan som branschen som helhet står för.
Att man på Kallhäll Billackering gör allt för sina kunder är sannerligen ingen överdrift. För att förbättra servicen ytterligare planerar man för en utökning av antalet tjänster. Man utför redan idag lättare mekanikerarbeten men vill i framtiden även kunna erbjuda en komplett verkstad.
– Så småningom kommer vi även ha egen rekondservice, säger Akrom.