Polis Emma - krönika
Kan jag snälla få prata med dig igen, för du va så bra att prata med.
På Karlskoga Näringsliv & Turism finns Martina Björck som är VD för bolaget och som tidigare varit chef för turismfrågorna i kommunen. Bolaget har funnits sedan 2012 och har som mål att näringslivet ska få en snabbare väg in i kommunen med sina frågor samtidigt som kommunen marknadsförs och lockar turister.
– Karlskoga är en underbar stad och det är lätt att ge en positiv bild av oss. En av uppgifterna vi har är att sammanföra kommunen och näringslivet och att skapa mötesplatser som gynnar alla inblandade. Ju fler i näringslivet som känner till varandra ju bättre blir resultatet när vi gör en satsning i någon form, säger Martina.
Karlskoga marknadsför sig som Alfred Nobels Karlskoga och jarbetar för att hålla den världskända innovatörens namn och uppfinningsrikedom vid liv. Näringslivet i Karlskoga är i allra högsta grad innovativt med många företag i teknologisk framkant.
Turisterna kommer för event som bland annat Motorsportveckan eller till någon av de 100 fiskesjöarna och allt som händer ska vara sådant som näringslivet samtidigt gynnas av.
– Vi har turister som i dag kommer från både från Sverige och utlandet. Alfred Nobels namn drar till sig många utländska besökare och då måste de naturligtvis få en positiv bild av staden. Nu arbetar vi för att locka hit fler från närområdet på dagsturer. De flesta blir positivt överraskade när de väl kommer hit.
Martina påpekar vidare att det roligaste med arbetet är att se allt nytt som sker när företag och kommun går ihop i projekt för att ständigt förbättra staden.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.