171060 KT
Dela artikel

Att ta körkort ska vara roligt

På Klippans Trafikskola arbetar ett gäng glada och erfarna trafiklärare som ser till att eleverna lär sig allt för att bli säkra bilförare. Att eleverna trivs och har så kul att de längtar till nästa lektion är den självklara grund som utbildningen vilar på.

– Alla vet att man lär sig mer om man har roligt på vägen, säger Per Gustafsson, trafiklärare som delar ägarskapet av Klippans Trafikskola med Pernilla Hjalmarsson, som ansvarar för det administrativa och ofta hittas bakom receptionsdisken.


Båda ler och skrattar mycket och att de älskar sina arbeten är uppenbart. Enligt Per delar de denna glädje med sina kollegor.


– Vi har roligt tillsammans och tycker kort och gott om att arbeta ihop, säger han.

Trafikskolan ligger i en ljus lokal mitt i Klippans centrum. Per och Pernilla har en uttalad vision om att visa upp sin verksamhet och lyfta upp trafikskolan ur dess traditionellt undanskymda tillvaro i en källarlokal på någon bakgata. 

Något de sannerligen lyckats åstadkomma.


Många elever utnyttjar möjligheten att när som helst under skolans öppettider komma förbi och plugga i teoricaféet. I receptionen finns tjänstvillig hjälp i form av Pernilla eller Carina, trafikskolans receptionist. Här finns enklare förtäring, dator eller surfplatta att låna samt inte minst – sköna fåtöljer att sjunka ned i.


Ytterligare en faktor som gör utbildningen lite roligare är det medvetna valet av Mini Coopers(”hundkojor”) som övningskörningsbilar – både manuell och automatisk växellåda finns att välja mellan.


171060 KT0


– Det är en pigg och lättkörd liten bil som avviker från andra trafikskolors traditionella val av fordon, förklarar Pernilla.

Här utbildar man för B-körkort samt körkort för moped. Långtgående planer finns på att börja utbilda för utökad B- och BE-behörighet. Att köra tyngre släp är en kompetens som efterfrågas alltmer och är något som de gärna vill kunna erbjuda sina kunder. 


För den som kommer till Klippans Trafikskola för att ta körkort för personbil finns två alternativ att välja mellan – antingen ett baspaket eller enstaka lektioner. I baspaktet ingår all teori, åtta körlektioner, riskutbildning ett och två samt uppkörning.


– Riskutbildning ett är en tre timmars teorilektion som behandlar trafiksäkerhet med fokus på alkohol, droger och trötthet, berättar Per.


Riskutbildning två är det samma som körning på halkbana vilket eleverna från Klippan gör på Knutstorps Trafikövningsplats. Väldigt roligt och lärorikt tycker de flesta, menar Per.


Det är vanligt att kombinera lektionerna på trafikskolan med körning för privat handledare. Per rekommenderar att man tar kontakt med dem så tidigt som möjligt och förklarar läget, eftersom en uppdaterad handledare ofta sparar in både tid och pengar.


– Elever som lärt sig rätt från början av medvetna handledare behöver oftast inte lika många trafiklektioner som de som mest kört runt och i värsta fall befäst beteenden som måste arbetas bort, säger Per, och tillägger att den enskilt viktigaste egenskapen som handledare är förmågan att behålla sitt lugn.


Det som utmärker en skicklig trafiklärare är flexibilitet och förmågan att anpassa sin undervisning efter den elev som för tillfället sitter bakom ratten.


– Alla människor har olika förutsättningar och det måste vi kunna anpassa oss till. Vi får aldrig ge någon en svårare uppgift än vad personen vid tillfället är kapabel att klara av, säger Per.


171060 KT1


Eleverna måste få göra lite fel och ska inte känna att uppgiften är övermäktig.


De allra flesta av skolans elever ser fram emot och tycker att körlektionerna är roliga och givande. Teorin däremot är inte riktigt lika uppskattad. För att underlätta för eleverna har trafikskolan valt att använda sig av en läroplattform som heter Elevcentralen Premium.


– Det är en plattform som kan användas på vilken enhet som helst med det enda kravet att du har en internetuppkoppling, säger Pernilla, och berättar stolt att plattformen till och med fått pris som en av Europas bästa utbildningsverktyg gällande flexibilitet.


Plattformen gör det möjligt för eleverna att lära sig på det sätt som passar dem bäst. De behöver inte ens öppna en bok om de inte vill.


På trafikskolan får personalen ofta höra uppskattande ord från både nuvarande elever och de som redan har tagit sitt körkort, som inte så sällan kommer förbi för en pratstund. Många uppskattar utbildningens strukturerade upplägg.


– Vi är måna om att det ska finnas en plan från början. Eleverna ska veta ungefär hur mycket deras körkort kommer att kosta och ungefär hur många lektioner som kommer att krävas. De ska inte känna att de bara kör och kör, säger Per.


Både han och Pernilla halkade in i branschen på ett bananskal och de har aldrig, ens för en sekund, ångrat att de valde att satsa på Klippans Trafikskola.

2017-01-09

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies