Dela artikel

Kooperation är det moderna företagandet

Många förknippar kooperation med Coop, HSB och OK, men i dag håller andra slags kooperativa företag på att växa fram. Kooperation handlar om delat ägande och samhällsentreprenörskap, vilket i dag är på frammarsch. Janna Olzon, kommunikationsansvarig på Coompanion, reder ut begreppen kring den här typen av företagande.

Coompanion arbetar med kooperativ företagsutveckling och finns på 25 platser i Sverige. För de som vill förverkliga sina företagsidéer tillsammans, ges skräddarsydd företagsrådgivning ända från idéstadiet till framgångsrikt företagande.
   Coompanion Sverige, där Janna Olzon arbetar, är en ekonomisk förening som ägs av de 25 filialerna som finns runt om i landet. Utöver uppdraget att synliggöra det kooperativa företagandet administrerar Coompanion Sverige Tillväxtverkets bidrag, som gör att teamet kan ge avgiftsfri rådgivning till alla som vill starta företag tillsammans.
    – I dag talar vi om ”sharing economy”, samhällsentreprenörskap och sociala innovationer. Allt det är vad kooperation handlar om, förklarar Janna Olzon.

Ungas företagande
– Den unga generationen som vill bli företagare, vill gärna företaga tillsammans. För dem känns det oftast extra viktigt att ta ansvar, samt att skapa en hållbar ekonomi och värld. Det kooperativa företagandet är perfekt för det.

Janna Olzon förklarar att de unga kan vända sig till Coompanion med en fråga i stil med: ”Vi vill rädda världen”, och då hjälper företagsrådgivarna dem med att utveckla en affärsidé.
   – Det kan ta tid, men det går!

Tror på demokratiskt företagande
Det som utmärker ett kooperativt företag är det delade ägarskapet med minst tre ägare, och att det är medlemmarna, alltså delägarna, som tillsammans bestämmer hur vinsten ska användas.
   – Kanske väljer de att satsa på utbildning, bättre lokaler eller höjda löner. Poängen är att det är tillsammans som besluten tas, säger Janna Olzon.

Ekonomisk förening skräddarsydd för samarbete
Associationsformen ekonomisk förening är skräddarsydd för kooperativa företag, men är fortfarande ganska okänd. Det skapar problem för kooperativa företag som vill växa. Bankerna känner ofta inte till företagsformen, vilket gör att det kan vara svårt att få lån. Till och med ett känt företag som UC har rödflaggat kooperativa företag just för att de inte kände igen företagsformen i stället för att titta på soliditet.

Janna Olzon säger att de främsta utmaningarna är att kooperativa företag ska bli sedda som en del av det svenska näringslivet och att vi måste höja kunskapsnivån hos bland annat bankerna. Hon avslutar med att säga:
   – Det kooperativa företagandet ligger i tiden, inte bara i Sverige utan i hela världen. 


Foto: Lena Dahlström

2015-02-02