Förlorar vi kontrollen?
Många är rädda för AI och oroar sig för att utvecklingen ska innebära att vi förlorar kontrollen. Men vad gäller kundservicelösningar är det faktiskt precis tvärtom. "Att flytta kunskapen närmare kunden, det är det vi tittar väldigt mycket på nu", berättar Sofia på Kundo, Sverges mest okrångliga kundservicelösning, och beskriver ett arbete som i mycket handlar om att göra upp med förutfattade meningar och våga tänka nytt:
“Många idag jobbar väldigt traditionellt. Man frontar de traditionella vägarna och tänker inte så mycket på vad kunden vill. Är det till exempel självklart att man vill ringa? Om telefonnumret är det första man hittar tvingas man kanske till ett kontaktsätt man inte vill använda.”
En förädlingsfas
AI kan vara ett sätt att ge kunden mer valfrihet vad gäller när och på vilket sätt kundservicekontakten sker. Samtidigt förbättrar det företagens möjligheter att hjälpa sina kunder. Enligt Sofia befinner vi oss just nu mitt i den första vågens AI-teknologi när det kommer till kundservice:
- Den handlar väldigt mycket om att göra kundservicemedarbetaren mer effektiv. Man ska kunna söka och få svaret till sig väldigt snabbt baserat på kundens fråga, säger Sofia.
Och det är bra för alla. Det ger nämligen både nöjdare kunder och ett bättre och mindre stressfyllt arbetsklimat för kundservicemedarbetarna.
Hjälp till självhjälp
Nästa våg, som med dagens utvecklingstakt ligger ungefär ett år bort, ger kunderna själva makten över AI-verktygen. Fokus blir då på att hjälpa dem att hjälpa sig själva och hitta helt nya sätt att lösa kundproblem. Det kan till exempel handla om extremt avancerade chatbottar som snabbt ger kunderna svaren de söker eller med hög precision segmenterar och styr dem mot rätt sorts mänsklig kontakt.
Teknologin bevisar sitt värde
Mycket av debatten om AI har som sagt präglats av rädsla och oro. Men något håller på att förändras, menar Sofia. Skälet till det är framför allt att teknologin redan har bevisat sitt värde: “Man ska inte underskatta enkelheten. Det är mycket som är komplext i våra arbetsliv och kan man bidra med att förenkla någons vardag så har det ett stort värde.”
Kundo – en långsiktig partner
Under Sofias ledning vill Kundo vara det självklara valet för små- och medelstora bolag som efterfrågar en snabb, effektiv och kundvänlig kundservice som gör det mesta möjliga av dagens och morgondagens AI-verktyg.
Man erbjuder inte bara en plattform, utan går istället in som långsiktig samarbetspartner.
- Vi hjälper ju verkligen våra kunder, slår Sofia fast, “från att de har köpt till att de är online – med expertis, webinarium, trendbevakning, under hela deras kundresa.
Det är exakt vad som behövs för att hänga med när såväl teknologin som vardagen förändras i ett allt snabbare tempo.