157003 KH2157003 KH0157003 KH1157003 KH

Kung på extra ordinära event

Eventbyrån King Hippo är en helhetsleverantör som förser såväl företag som privatpersoner med innovativa koncept och event. Med ett brett kontaktnät samt en förkärlek för det lekfulla skapar David Lotfi, mannen bakom byrån, event som överträffar kundens förväntningar.

Det började redan under skoltiden. David Lotfi arrangerade skolfester som snabbt övergick till att arrangera event och nattklubbskoncept. Vid endast 17 års ålder fick David sin första företagskund, nätsidan Lyxpiraya vars slogan var ”Lite finare, lite lyxigare, lite bättre”. Målgruppen var främst ungdomar från Östermalm, Lidingö och Danderyd.

– Jag var 16 år och hade precis börjat gå ut med mina äldre vänner runt Stureplan. Det tog inte lång tid innan jag såg en möjlighet att själv arrangera egna fester på befintliga nattklubbar.

Sagt och gjort så hade han haft sin första fest på nattklubben Teatrix, Sturegatan. Med ökat självförtroende var David nu en självutnämnd evenemangs- och festarrangör.

– Jag kontaktade den populära nätsidan Lyxpiraya med en införsäljning om att jag skulle arrangera en PR-fest i deras namn. Utan någon budget fann jag lösningar att nå ut i tv och media. Jag arrangerade den första festen på Stockholms då hetaste nattklubb Bondi Café på Birger Jarlsgatan. Den mest populära deltagaren i TV3:s dokusåpa ”Baren” delade ut pris till årets Lyxpraya.

Detta resulterade i ett tv-inslag på flera minuter under bästa sändningstid.

Efter gymnasiet jobbade David Lotfi som säljare i några år och på helgerna spelade han skivor på klubbar över hela landet där han bland annat värmde upp dansgolven åt välkända namn som Eric Prydz, Pete Tong och Tommy Lee. Därefter sa han upp sig från sitt jobb för att resa och söka inspiration till att starta ett eget bolag.

Resultatet blev King Hippo – ett företag som speglar David Lotfis mångfacetterade personlighet. Här händer det mesta.

– Förra veckan hyrde vi ut konferensteknik till ett evenemang, ett flipperspel till ett annat och förmedlade en artist samt spelade själv på ett 300-årsjubileum.

Dessutom avslutade han ett av King Hippos största projekt – ett 20-årsjubileum för det fastighetsbolag som David arbetat aktivt med under flera månader.

– Nästa vecka arrangerar jag en after work för ett av Sveriges största it-bolag. Det är högt och lågt och en väldigt stor variation på uppdragen. Det viktigaste är att kunna leverera full service till sina kunder oavsett om det handlar om att endast ordna en projektor eller att arrangera ett event för flera tusen personer, säger David Lotfi.

Hans gedigna bakgrund och öppna personlighet gör att han inte har några problem med att hoppa in där det behövs.

– Jag har stått i dörren, serverat, varit dj, grafisk formgivare, fotograf och projektledare! Jag kanske inte har varit bäst på alla delar, men det är en fördel att jag förstår och kan läsa situationerna på samtliga positioner. Jag vet vad som fungerar, kan använda mina erfarenheter och sy ihop en helhet. Det är delvis detta som har gjort King Hippo till ett vinnande koncept.

När David Lotfi skulle välja företagsnamn föll valet på King Hippo. Alla som spelat klassiska Nintendo 8-bitar känner säkert igen boxningsspelet Punch Out, där en av bossarna heter just King Hippo.

– Jag googlade gamla tv-spelsnamn för att hitta något unikt som lät bra, säger David Lotfi som än i dag anser att det Nintendo han fick som barn är den bästa present han någonsin fått.

King Hippo strävar efter att fläta in det lekfulla och oväntade i klassiska företagsevent.

– Det handlar om att överraska och underhålla gästerna från början till slut. Service är viktigt, jag vill att mina kunder skall känna sig bortskämda, säger David Lotfi.

Hos King Hippo är festen i fokus. Fastighetsbranschen dominerar kundkretsen, men King Hippo arbetar även med andra branscher och har absolut kapacitet för det, menar David Lotfi.

De mer extravaganta privatfesterna ligger honom även varmt om hjärtat. Här kan man oftast gå utanför ramarna och ge utlopp för det kreativa på ett sätt som inte klassiska företagsfester tillåter. David Lotfi har haft stor nytta av det kontaktnät som han delvis har byggt upp under sina egna år i utelivet, allt från artister till personal och vanliga gäster.

– Varje möte kan vara en potentiell kund, tillägger David.

Det breda kontaktnätet gör att kunden kan få full service och uppleva total trygghet. Fokus ligger på företag, men en och annan privatperson har passerat sedan starten.

– Förra året fick jag uppdraget att arrangera en privat tillställning för en av världens största dj:s här i Stockholm vilket var fantastiskt roligt. Andra uppdrag för privatpersoner kan vara bröllop och större middagar.

– Är du kund hos King Hippo är det som att ha en concierge service som man kan ringa när som helst – kan vi inte ordna det själva hjälper vi till att förmedla någon som kan, säger David Lotfi.

King Hippo hade ett väldigt bra första år och går nu som en raket in på marknaden där man beräknar dubbla omsättningen inför andra bokslutet. Detta gör att King Hippo sticker ut bland konkurrenterna där flera större aktörer har minskat eller gått i konkurs under 2015. David Lotfi har medvetet drivit företaget själv och endast arbetat med frilansare de första två åren eftersom han velat skapa en trygghet innan han börjar anställa.

Tryggheten är mer än uppnådd, det är både kundkrets och omsättning ett kvitto på.

Faktum är att det är så mycket att göra just nu att David Lotfi utökar och söker en ny säljande projektledare på heltid.

– Nu börjar jag anställa och inom fem år konkurrerar vi mot de största aktörerna.

Läs mer...

2015-11-30 09:30

Kvik_Kitchen_Ombra_01

Kvik lanserar nytt kök - Ombra är grönt utifrån och in

Artikel Kvik lanserar köket Ombra den 1 september 2020. Ett kök med mjuk framtoning och grön design – i dubbel bemärkelse. Fronter tillverkade av återvunna vattenflaskor och noggrant utvalt material i trä, gör...
204062_01

Inredning och homestyling som förhöjer känslan

Artikel Med en stor dos kundservice och ett brinnande intresse för inredning och homestyling, förser STHLM ROOMS sina kunder med detaljer och miljöer med det lilla extra.
    6

    Löwengrip

    Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

    naim 4

    Superdesignern Naim Josefi

    Skapar magi.

    Spår-bild

    Podcasten Spår

    Oskyldigt dömda måste kunna få upprättelse

    Arkiv