Dela artikel

Kvalitativ återvinning som går i arv

Återvinning och sopsortering är utan tvekan en del av alla människors nutid – för familjen Johnson på L-S Transport är det även en familjehistoria som sträcker sig tillbaka till 1930-talet.

När ett familjeföretags historia börjar med farfars far förstår man snart att det finns en lång tradition och kunskap att återberätta. Så är fallet för Josef Johnson som startade L-S Transport AB redan 1936. Men den vi möter är sonsonen Leif Johnson som berättar om hur det en dag blev hans tur att driva företaget vidare.
– I dag arbetar även min son och min dotter i företaget, säger han.


Sonen Jimmy berättar lustfyllt om hur familjens alla barn växer in i företaget.
– Under alla skollov och lediga stunder har vi stått vid sorteringsbanden, minns han och ser glad ut.
– Farfar Sune började arbeta redan som 14-åring, fyller sedan sonen Leif i. Han hade stor kunskap och var med och startade många återvinningsstationer. Han var även med och drog igång återvinning av petflaskor, säger Leif.


Under samtalet målar de båda männen upp en vacker historia med mycket yrkesstolthet, från dåtid till nutid.
– Utvecklingen går fort framåt, inte minst tekniskt. Förr gjordes all sortering förhand, nu är det maskiner som sköter den biten, förklarar Jimmy.


Den senaste produkten som företaget precis har lanserat är en återvinningssäck till privatpersoner. Den är tänkt att hjälpa dem som inte kan ta sina sopor till en sorteringsstation, eller helt enkelt underlätta för alla som inte orkar sortera wellpapp, papper, tidningar, plast, glas och skrot. De får nu valet att lägga allt i en säck, som företaget sedan hämtar.
– Allt ingår! Vi lämnar en säck som kunden fyller, vi hämtar den, sorterar och allt innehåll återvinns. Till och med säcken, förklarar Jimmy med stor entusiasm.


Men branschen är hård och konkurrensen stor, priserna pressas hela tiden.
– Vi är inte störst, men jag tror att vi lyckas bra eftersom vi sätter service till kunderna i fokus. Vi är problemlösare tack vare vår familjs stora kompetens.


Som exempel berättar de om en kund som L-S Transport återvinner kartong åt. De använde tidigare en komprimator till det, en maskin som ser ut som en container men som även kan pressa allt till wellpappbriketter.
– Men den drar mycket el och är därför väldigt kostsam. Så i stället föreslog vi att kunden skulle använda lösa containers. Det blev en bättre ekonomisk lösning för kunden som är mycket nöjd.


Att göra unika lösningar för sina kunder tror de är företagets styrka.
– Det är inte utan anledning vi har haft många kunder i 40 år, säger Leif.
– Vi vet också att om vi håller bra service och agerar problemlösare vilket alltid föder fler jobb. Först kan en kund, en butik, behöva wellpappåtervinning vilket är den största delen av återvinningen. Sedan byter butiken kanske hyllsystem och behöver en container för stålställningar, förklarar Jimmy.


Även om konkurrensen är hård ser de båda ljust på framtiden. Nyligen investerade de i sin vagnpark så att alla bilar nu är uppdaterade för att följa de miljökrav som finns. Det gamla kontoret byggs om och på sikt kommer allt att datoriseras.
– Det är på tiden, ler Jimmy lite snett. I dag skriver vi fortfarande alla ordrar och fakturor på papper, men kunderna vill kunna få uppgifter mailat till sig, så det är på gång. Många nystartade företag lägger alla resurser på att skapa ett kontor, vi började i andra änden. För oss har det alltid varit viktigast med jobben och att bygga en bra grund, förklarar Jimmy.


Och den som lyssnat till deras historia kan inte låta bli att undra hur Leifs farfar Josef, som grundade företaget för snart 80 år sedan, skulle se på dagens utveckling. För honom räckte det trots allt bara att lukta eller se på ett papper för att veta hur det skulle återvinnas.

2014-06-16