Dela artikel

Lärande genom trygghet och nyfikenhet

Glanshammars skola öster om Örebro ligger i ett expansivt område med närhet till både natur och stad. Skolan utmärker sig genom ett väl inarbetat arbetssätt med fokus på lärande genom trygghet och nyfikenhet. Samtidigt är man inte rädd att lyfta blicken utanför närområdet.

Enligt rektor Berit Olsson vill Glanshammars skola väcka nyfikenheten hos eleverna genom att erbjuda variation i undervisningen. Dialogen med barn och föräldrar är ett annat viktigt fokusområde som hon belyser.


– Våra föräldrar, med sitt stora engagemang, är en positiv kraft som är oerhört viktig för skolan, säger hon och konstaterar att skolan också dagligen skördar frukterna av ett aktivt trygghetsarbete vilket resulterat i väldigt få konflikter, säger Berit.


På Glanshammars skola går 346 elever från förskoleklass till årskurs sex. På grund av de senaste årens stora barnkullar flyttade högstadieverksamheten förra året in till Örebro.


Skolan arbetar klassöverskridande för att ge barnen chans att vidga sina vyer utanför den enskilda gruppen. Satsningen är samtidigt en viktig förberedelse för framtiden och något som motverkar den stigmatisering som annars lätt uppstår, menar Berit. 


– Om man begränsar sig till en liten, enskild grupp under lång tid finns risk att man fastnar i en roll man inte trivs med. Beslutet att låta eleverna samarbeta över klasserna var väldigt bra och vi är mycket nöjda med resultaten, säger hon.


Glanshammars skola har också valt att ta emot ett antal nyanlända elever, där ett av syftena är att föra in ett värdefullt mångkulturellt perspektiv på skolan, där de flesta elever från början har svenskt påbrå. Även här är resultaten goda. 


– Både eleverna och deras föräldrar har varit väldigt positiva. Det är så roligt att se barnen leka tillsammans på skolgården – de har inga problem att umgås, trots att de talar olika språk, ler hon. 

2016-11-11