Dela artikel

Ledarskap med fokus på generation Y

Mats Lundkvist tröttnade på dåligt ledarskap och det faktum att företagen sällan utnyttjade personalens fulla potential. Frustrationerna omvandlades till ren handlingskraft i egna ActUpon för tre år sedan.

141089-ActUponNär ActUpon skapades bestämde man sig snabbt för att satsa på två världsomspännande koncept.
   – Vi har bland annat de skandinaviska rättigheterna till världens mest säljande businessbok genom tiderna – ”Vem snodde osten?” som handlar om enkla och mycket framgångsrika principer för att lyckas med förändringar och ”Enminutschefen” som handlar om att skapa ett tydligare ledarskap med motiverade medarbetare.
   Sedan en tid tillbaka ligger också en stor del av ActUpons fokus på att hjälpa företag att attrahera, behålla och utveckla generation Y – de 90-talister som nu är på väg in på arbetsmarknaden.
   – Det har visat sig vara en jätteutmaning för företagen, företags­ledare och organisationer. De yngre är rastlösa – de kommer in i företaget och sticker därifrån ganska snabbt och företagen är inte triggade för att kunna hantera det här.

Det är med andra ord en kulturkrock som upstår mellan generation Y och företagen och det är hög tid att ordna upp den, menar Mats Lundkvist och exemplifierar med Tullverket.
   – Inom de närmaste åren kommer de flesta chefer att försvinna. Då står man inför en ganska radikal förändring. Vem ska ta alla de jobben? Jo, det är generation Y.

För ett lyckat samarbete med 90-talisterna blir chefens roll mer som en coachande kollega och personalens inflytande över hur och när de jobbar större, menar Mats Lundkvist. Även det sociala ansvaret bör ökas för att attrahera denna generation.
   – De är ofta intresserade av ”vad gör ni för bra för världen” eller ”hur bidrar ni till en bättre miljö eller ett bättre samhälle”. Det ser vi en radikal förändring på.

2014-01-04