Regissören som fotar världens kändisar
Fotografen och regissören Peter Svenson har en lång meritlista och är ett sant bevis på att om man tror på sig själv och...
– Det har ändrats mycket genom åren. Förr handlade ledarskap mer om hur industriföretag leddes av chefer som fördelade uppgifter uppifrån och ner. Då var det chefen som hade informationsöverläget på arbetsplatsen. I dag är det snarare regel än undantag att de anställda har mer kunskap om specifika saker än chefen själv, förklarar Max Hasselblatt, som driver ChefsCom Ledarskapskommunikation AB sedan ett par år tillbaka.
Han började intressera sig för ledarskapsfrågor redan under militärtjänsten som kadett för 20 år sedan. Sedan dess har han haft många ansvarsuppdrag inom kommunikationsområdet, studerat ledarskap som civilekonom vid Handelshögskolan, samt utbildats till major och officer i flygvapnets reserv. Sammantaget ledde det till dagens erbjudande med utbildningar inom området ledarskapskommunikation.
– Jag startade ChefsCom med målsättningen att som konsult utbilda i ledarskapsutveckling med specialfokus på hur man kommunicerar som chef. Målgruppen är chefer för små eller medelstora företag som börjat som egenföretagare men som utökat och sitter med ett inte sällan nyfunnet personalansvar, säger Max.
Dessa företag är ofta för små för att ha möjlighet att kontinuerligt lägga resurser på ledarutveckling, men stora nog att kunna ta in en konsult för punktinsatser där och när det finns behov av stöd.
– Jag erbjuder föreläsningar, workshops och individuell rådgivning, samt kan i samarbete med andra konsulter arrangera utbildningar där olika personer ansvarar för sin nisch i området, säger han.
I dag har Max såväl tjänster på stora företag som jobb på olika kommunikationsbyråer i bagaget, vilket gett honom stor erfarenhet av olika typer av arbetsplatser – både stora och små, såväl tjänste- och industriföretag som privata och offentliga.
– Jag trivdes bra som anställd, men fann aldrig något forum för det sätt jag ville arbeta på. I dag kan jag koncentrera mig på den inriktningen jag har och sätta mig in i företagens behov kring det på bästa sätt.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.