Dela artikel

Ledarskap med kommunikation anpassad till verkligheten

Chefens kommunikation i vardagssituationer påverkar även strategiska frågor, och i värsta fall kan en illa tajmad reaktion på ett problem få förödande långsiktiga effekter. Eftersom vardagen inte går att styra på samma sätt som en välregisserad Kick-Off är det viktigt att som chef kunna hantera improviserat ledarskap och vara medveten om att det som teoretiskt verkar bra inte alltid fungerar i praktiken. Det menar Max Hasselblatt som genom sitt företag ChefsCom utbildar i ledarskapskommunikation.

   – Det har ändrats mycket genom åren. Förr handlade det unikt svenska ledarskapet ofta om någorlunda platta men i grunden byråkratiskt strukturerade organisationer som leddes av chefer som fördelade uppgifter uppifrån och ner. Då var det chefen som hade informationsöverläget på arbetsplatsen. I dag är det snarare regel än undantag att de anställda har mer aktuell information än chefen själv, förklarar Max Hasselblatt, som driver ChefsCom Ledarskapskommunikation AB sedan ett par år tillbaka.

Gedigen erfarenhet från olika branscher
Max har arbetat som ekonom, journalist, pr-konsult och militär. I dag är han konsult med utbildningar och stöd inom området ledarskapskommunikation, samt medierelationer.
   – Jag startade ChefsCom med målsättningen att utöver pr också som konsult utbilda i ledarskapsutveckling med specialfokus på hur du kommunicerar som chef, säger han.

Målgruppen är chefer för små eller medelstora företag som börjat i mindre skala, men utökat antalet anställda och sitter med ett inte sällan nyfunnet personalansvar.
   – Dessa är ofta för små för att ha möjlighet att lägga en heltidstjänst på ledarskapsutveckling, men stora nog att behöva ta in en konsult för punktinsatser där och när det finns behov av stöd.

Inspirerande kurser och föreläsningar
Max Hasselblatt erbjuder individuell rådgivning och workshops, samt kan i samarbete med Informedia, OP3 eller andra konsulter arrangera utbildningar där mycket kvalificerade personer ansvarar för sin nisch i området.
Han har erfarenhet från mycket olika typer av arbetsplatser – stora såväl som små, tjänste- som industriföretag, redaktion och byrå, privat och statligt: PR-byrån Informedia, Industriföretaget Sandvik samt flygvapnet finns på CV:t, liksom utbildningar kopplade till ledarskap och kommunikation; exempelvis Handels, Hanken, JMK och FHS.
   – Jag trivdes bra som anställd, men fann aldrig något forum för det sätt jag vill arbeta på. I dag kan jag koncentrera mig på att med den ledarskapsmodell jag använder, sätta företagens behov i centrum på bästa sätt. 

En fot kvar har han dock i det militära - som reservofficer och major i flygvapnet håller han sig ajour med just Försvarsmaktens behov ett par veckor per år. 


Foto: Johan Wåhlén

2014-11-19