Lillgårdsskolan påbörjade sin bana som friskola 1993 i samband med friskolereformen. Det är en relativt liten skola där det i dagsläget går cirka tvåhundra elever. Skolans rektor, Kjell-Erik Sjöstedt och en av skolan lärare Kerstin Sund har varit med sedan start.
Sedan år 2000 har skolan använt sig av ett tematiskt arbetssätt, inspirerat av Bifrostskolan på Jylland.
– Tanken med att ha ett tema är att skapa sammanhang, en röd tråd. Det förenar alla på skolan, det vill säga alla yrkesgrupper, elever och föräldrar. Det blir en gemensam plattform att stå på, säger Kerstin.
De har haft teman som ”Svart och vitt” och ”Bygga broar” och de har använts på alla möjliga vis. ”Svart och vitt” ledde till undervisning om allt från tidningar till apartheid. ”Bygga broar” resulterade i teknik och geografisk undervisning, men även undervisning som handlade om att bygga relationer och broar mellan människor. I temat förenas det teoretiska med de estetiska uttrycken. Det blir ett kunskapande.
– Tanken är att få eleverna att vidga perspektiven, att tänka själva och att delta i processen, säger Kjell-Erik.
Detta deltagande genomsyrar hela skolan, från elever till styrelsen, i vilken det sitter föräldrar, lärare och rektorer. Alla beslut som fattas för skolan, fattas av de som har mest insyn i vad skolan behöver.
– Så länge vi kan ha kvar det här engagemanget bland föräldrarna, och det får en spridningseffekt till barnen, kommer den här skolan ha en god framtid, säger Kjell-Erik.