John Petersson startade butiken Svart för fem år sedan. Namnidén fick han från en numera nedlagd klubb.
– Jag tyckte om namnet och bestämde mig för att låta det leva vidare här, berättar han.
Sortimentet i butiken är brett och inkluderar allt från ljusslingor och tvålar till konst och kupoler i gjutjärn. Det mesta är svenskt och stor del av utbudet kommer också från Uppland. Tyngdpunkten ligger på nya talanger inom konst, hantverk och design.
– Mycket av det som finns här kommer från personer som befinner sig i uppstartsfasen, som brinner för vad de gör och vill pröva sina produkter i butik, berättar John.
Han visar runt bland tavlor, smycken, pepparkaksformar och lampor, och delar samtiden med sig av upphovsmännens och -kvinnornas bakgrunder, visioner och arbetssätt. Man får känslan av att John känner varje designer personligen – och i vissa fall är det faktiskt så. Han är sedan många år aktiv i hantverks- och konstvärlden, besöker ofta mässor och tar del av det senaste i internationella inredningsmagasin.
Parallellt med det egna intresset är det kundernas önskemål som styr butikens utbud. Det finns dock en sak Svart aldrig kompromissar med.
– Jag tummar aldrig på kvaliteten, oavsett om det gäller en tvål eller en lampa. Det handlar om att skapa ett förtroende hos kunden, säger han med eftertryck.
Butiken Svart utmärker sig jämfört med större aktörer, både vad gäller utbudet, kvaliteten och det omsorgsfulla urvalet. Detta uppskattas av kunderna, som själva ofta har ett intresse för form och hantverk.
John kan med stolthet konstatera att verksamheten ökat stabilt sedan start. Svart har, trots namnet, en ljus framtid framför sig.