Dela artikel

Ljuset i dina produktioner

Det var hur ljuset påverkar i en film som fick Kidd Johnsson att börja arbeta med ljus. Först ville han bli filmfotograf, men efter tre år på bland annat filmcollage i Los Angeles var det ljuset som fångade hans intresse. Skolan var en god start och grund att ha med sig i dag när han framgångsrikt driver ljusuthyrningsföretaget LiteCom i Sverige.


– När Let´s dance ska ha ljus till sin tv-produktion vill de ha mycket effektljus. Då syns lamporna i bild för att skapa en visuell och cool effekt. Men det är raka motsatsen till att göra ljus för exempelvis en film som "Lasermannen". Ljuset är lika viktigt men ska förmedla en historia och där får lamporna inte synas, förklarar Kidd Johnsson om hur ljusbranschen fungerar.


Han berättar att branschen är väldigt uppdelad, med olika krav i olika produktioner. Reklamfilm vill ha fast ljus medan scenljus är något helt annat. Kidd navigerar med lätthet genom denna värld, vilket inte är så konstigt med tanke på att han i många år arbetat med både musikvideo-, långfilms-, reklamfilms- och dramaproduktioner.
– Sedan har vi ”Nalle” som kompletterar mig. Han har en bakgrund från konsert, event och teater, säger Kidd och tittar på sin kollega som egentligen heter Mattias Andersson.
Själv beskriver Mattias sig som Kidds högra hand, att han leder projekt och att det är han som har hand om lagret.

– Våra kunder vet att vi bryr oss om dem och att vi har en kvalitetsmedvetenhet och stor kompetens, resonerar Kidd.


LiteCom är danskägt och Kidd headhuntades för sina stora kunskaper i ljus när företaget etablerade sig i Sverige 2011. Anledningen var att man vann en ramavtalsupphandling med SVT och med det ville ha en lokal förankring för att underlätta vid leveranser av hela tv-ljuspaket till både Malmö, Stockholm och Göteborg.
– Man ska inte heller sticka under stolen med att de även såg en marknad och därför ville satsa, lägger Kidd till.


LED-skärmar är något annat som företaget har stor kompetens om, de bygger dem själva där spannet är från den minsta på 46 tum till att kunna bygga upp till 150 kvadratmeter.
– Vi är rätt ensamma om att kunna erbjuda LED-skärmar för tv. Annars erbjuder de flesta ljusföretag samma teknik i dag. Men vi har möjlighet att ta in det unika, eller kompetens från hela Skandinavien om en kund önskar. Vi klarar små som stora jobb, säger Kidd och Nalle nickar instämmande.


Att kunderna återkommer tror duon är för att LiteCom är tydliga redan i offertförfrågan, att de är lätta att ha att göra med.
– Nu vill vi komma i kotakt med en ung ljusdesigner som vi kan samarbeta med. Hittar vi rätt person finns stora möjligheter att knyta personen till oss så att han eller hon får vara med och utforma bolaget i framtiden. För växa ska vi, säger Kidd och tillägger:
– Vi växer inte snabbt men stadigt, och inom en femårsperiod har vi blivit fler anställda, utöver alla frilansare vi sysselsätter. Och så har vi fått större lokaler.

2014-06-16