Företagets historia börjar 1996 när fastighetsbolagen i Sverige börjar lägga ut skötseln på entreprenad. Kornelias pappa, Josef Juhas, en praktiskt lagd fastighetsskötare med entreprenörsanda, får frågan om att starta eget. Han tackar ja, utan stora planer, bara med en nyckelknippa och ett tydligt ansvar för fastighetsskötseln i kundens fastigheter. Den då artonåriga Kornelias uppdrag blir att utföra lokalvård i samma fastigheter. Hon minns hur hon slet mellan städning av trapphus, flyttstädningar, renhållning av tvättstugor mm. Det var ett hårt arbete med långa arbetsdagar men arbetsuppgifterna var tydliga och enkla. Man levde upp till det som hade utlovats och avtalats. Detta var starten för familjeföretaget Junnifasts tillväxtresa.
Kornelia berättar att de valde att växa långsamt. Branschen var tuff redan då och de ville bygga på stabilitet snarare än snabb expansion. Med tiden blev flickan på arton en kvinna som lärde sig driva bolag. Namnet Junnifast kom senare, en naturlig följd av att allt i verksamheten kretsade kring fastigheter. I samma veva omorganiserades hela organisationen, ett bolag blev till fem och Kornelia blev ensam ägare till koncernen.

Pålitlig fastighetsskötsel och fastighetsservice i Stockholm
I dag är Junnifast en bred leverantör av fastighetsskötsel i Stockholm och Mälardalen. De arbetar bl.a. med teknisk förvaltning, lekplatsbesiktning, snöröjning, stängsel, markarbeten och spolbilar. Det mesta görs med egen personal. Kornelia konstaterar att det är just det som är deras styrka. När kunder ringer, oavsett om det gäller en fastighetsägare, förvaltare, bostadsrättsförening, kommun eller privat ägare, vet de att Junnifast löser det mesta utan mellanhänder.
Hon återkommer ofta till personalen. Det är dem som är, som hon uttrycker det, företagets hjärta och hjärna. Många är mångsidiga och vana att ta ansvar. En dag gräver de med grävmaskin, nästa dag sätter de upp staket eller reparerar en lekplats. Det gör arbetet varierat och ger utvecklingsmöjligheter inom företaget. Några fastigheter har de skött i snart två decennier, ett mått på förtroende snarare än kontraktstid.

Digital fastighetsförvaltning gör arbetet enklare och snabbare
Under åren har Junnifast valt bort vissa tjänster och uppdrag som inte fungerat. Kornelia berättar att det var svårt men nödvändigt. Hon beskriver en tid med hög omsättning men lågt resultat. När de slutade jaga volym blev både lönsamhet och arbetsro bättre. "Rätt kunder, rätt tjänster, rätt pris", sammanfattar hon med ett litet leende.
Digitaliseringen har förändrat arbetet i grunden. I dag hanterar de upp till 5 000 arbetsordrar om året. Kornelia konstaterar att utan den digitala tekniken hade de behövt dubbla bemanningen på kontoret.
Stockholms fastigheter kräver närvaro
Trots digitala verktyg är Junnifast fortfarande ett familjärt bolag. Kontakt med kunden sker via kontoret, arbetsledare eller direkt med personal ute på fält. Det är upp till kunden att välja vad som känns bekvämast. Vi upplever att de flesta kunder uppskattar direktkontakt med vår personal ute på fält. Det är, som Kornelia beskriver det, ett gammaldags arbetssätt men att det fungerar. Det personliga ansvaret hos våra medarbetare gör att relationerna med kunderna blir bättre och långvariga.
Företaget arbetar brett med teknisk förvaltning och utemiljö: markarbeten, trädgårdsskötsel, snöröjning, spolbilar, stängsel och lekplatsbesiktning. Målet är detsamma som alltid, att skapa trygga och fungerande fastigheter i Stockholm.

Familjeföretag med fokus på långsiktig fastighetsförvaltning
Junnifast framtid är redan på plats. Kornelias son, Lino, klev nyligen in i företaget som nittonåring och lär sig allt för att en dag kunna driva företaget. Dottern, Nila, studerar ekonomi på gymnasiet och även hon vill börja jobba i företaget.
Kornelia berättar att det finns en stolthet i att se arbetet leva vidare. Det handlar inte om expansion eller försäljning utan om stabilitet och kontinuitet.