166037 SG
166037 SG0
166037 SG1
166037 SG
166037 SG0
166037 SG1

Lyckad satsning på kvalitativ hemtjänst

S:t Görans hemtjänst på Kungsholmen utmärker sig med att prioritera kvalitet framför kvantitet. Snabbt har man skapat en hemtjänst kännetecknad av trygghet, kompetens och bästa möjliga förutsättningar för de äldre.

Visionen om en vårdverksamhet där kvalitet prioriteras är ett resultat av verksamhetschefen Lena Källqvists egen erfarenhet från vårdyrket. Hon har arbetat med omvårdnad sedan 70-talet – och vill gärna fortsätta länge till.  


– Jag ville ägna mig åt en mer småskalig verksamhet med fokus på toppkvalitet, förklarar hon. 


Resultatet blev S:t Görans hemtjänst som hon startade för fyra år sedan. På kort tid har verksamheten etablerat sig på marknaden. I den enkät som Socialstyrelsen skickar ut varje år ligger S:t Görans hemtjänst över snittet på såväl lokal, regional som nationell nivå. 


– Vi har ett mycket gott rykte bland både vårdpersonal, brukare och anhöriga.
Vi har flera kunder som står i kö för att få hjälp av vår verksamhet, berättar Lena. 


Nybyggd nystartslägenhet

De viktigaste värdeorden för verksamheten är trygghet, respekt och gott bemötande. Hemtjänstföretaget utgår hela tiden från pensionärens behov och önskemål, vilket innebär krav på personalen kring allt från samarbetsförmåga till kunskap och självständighet. 


Då S:t Görans hemtjänst valt att satsa på kontinuitet i mötet mellan personal och pensionär är det viktigt att få samma personal varje dag. 


– Här arbetar dagpersonalen heltid måndag till fredag och som kontaktman har de sina egna pensionärer dagligen. Viktigt ur kontinuitetssynpunkt är att personalen tar hand om sin egen hälsa så sjukfrånvaron blir låg, säger Lena. 


Friskvårdsbidrag samt gemensamma aktiviteter på fritiden gör att trivselnivån blir högre och frånvaron lägre.


Ur rekryteringssyfte har Lena även skaffat en nybyggd lägenhet på 38 kvadratmeter i Norra Djurgårdsstaden som står inflyttningsklar i mitten av november.


– Tanken är att någon med vårdutbildning, som bor på annat ställe i Sverige, ska testa hur det är att bo och arbeta i Stockholm


Lägenheten kommer att hyras ut möblerad med ett sexmånaderskontrakt. Under detta halvår ska personen själv försöka hitta en egen bostad om hen vill bo kvar i Stockholm.


Trygghet i alla led

För att skapa mervärde för kunderna erbjuder man bland annat en plustjänst som innebär att man lägger till och själv bekostar några extra timmar i månaden utöver de timmar som kommunen beviljat. 


– På så sätt kan de äldre exempelvis komma ut på välbehövliga promenader och andra aktiviteter som de önskar, säger Lena. 


S:t Göran arbetar inte med telefontider, i stället är den personliga kontaktmannen, samordnaren och verksamhetschefen tillgängliga när som helst under dagen.
Lena konstaterar att upplägget är mycket uppskattat av alla. Ett annat led i arbetet med trygghet och personligt bemötande är att Lena och hennes samordnare Lotta Hallgren besöker varje ny pensionär, för att skapa en personlig kontakt redan från början och informera kring verksamheten. 


Det är tydligt att S:t Görans hemtjänst lyckats med sin kvalitetsvision. Senaste tillskottet till verksamheten är hunden Snoddas, som till våren kommer att gå vårdutbildning och fungera som terapihund för de äldre. 


– Kontakten med djur är ovärderlig för de äldre. Snoddas sprider glädje och avslappning, och det är fantastiskt att se, avslutar hon. 

2016-12-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies