Dela artikel

Målning med kvalitet

Att använda en billig färg från lågprisbutikerna kan i längden ge en dyrare slutkostnad. Färgen är ofta utspädd och behöver målas fler gånger än en kvalitetsfärg. Dessutom är det arbetskostnaden för målaren som är det dyra. Det menar målaren Patrik Pettersson.

– Billigt är inte bäst. Ofta saknas även titan i de vita färgerna, vilket är det som gör dem just vita, resultatet kan då i stället bli grått. På samma sätt vinner man på att investera i en bra pensel. Billiga spretar ofta och gör det omöjligt att måla rakt, medan de av bra kvalitet håller ihop, förklarar Patrik Pettersson som driver Bengt Petterssons måleri i Uppsala.
Hans pappa Bengt Pettersson startade firman 1970 och har sedan dess haft flera av de ledande byggbolagen som kunder. Patrik har själv arbetat i företaget i snart 30 år, men tog över helt för nio år sedan då hans far gick i pension. Antalet anställda varierar över året men ligger i snitt på ett tiotal. Senaste året har de dessutom blivit AAA-registrerade.
– Vi har länge haft AA-registrering, men nu har vi nått ännu högre. Det innebär att företaget inte har några anmärkningar någonstans. Varken jag, revisorn eller administratören på kontoret, tre led som är helt anmärkningsfria, förklarar Patrik.


Han menar att det är viktigt att vara seriös för att kunna återkomma till kunder och även vara på samma plats under en längre tid. På Skanska har de varit sedan starten 1970, ett tecken på att de gör ett bra jobb. För att ytterligare visa hur seriöst företaget är görs alltid ett gratis besök på platsen innan offert skrivs.
– För mig är det självklart för att veta exakt vad jobbet handlar om. På samma sätt skriver jag alltid detaljerat i offerten vad som ingår i priset, det är väldigt viktigt för kunden. Tyvärr är det många som inte förstår vad det är de köper och går bara på det billigaste, vilket kan bli det dyraste i slutändan, menar Patrik som tycker att det är bra att ta in flera offerter och jämföra innan en målare anlitas.

Hälften av kunderna är privatpersoner som önskar hjälp med målning i hemmet, andra hälften är företag. Oftast handlar det om renoveringar av olika slag. Oavsett ser samtliga medarbetare till att göra varje jobb med kvalitet och sköta arbetsplatsen ordentligt.
– Det viktigaste är alltid att kunden blir nöjd med resultatet, men vi tänker också mycket på att hålla snyggt omkring oss. Vi börjar till exempel alltid med att täcka golv och andra ytor som inte ska målas för att undvika spill och kladd.

2014-02-20