Dela artikel

Med hjärta för bilreparationer

Ingen kan ta miste på Björn Malme­feldts passion för att reparera bilar. Han är bilmekaniker och med devisen ”allt går att lösa” har han drivit verk­staden Bil & Marin i tio år. I bilbranschen har han arbetat i snart 30 år.

Björn Malmefeldts verkstad ligger vägg i vägg med Shellmacken i centrala Trollbäcken. Men så var det inte från början. Björn skrattar när han tänker till­baka på starten för tio år sedan.
– Jag började hemma i mitt garage och låg jag där i nio månader tills jag konstaterade att det inte gick längre. Efter det hyrde han sin första lokal.
– Jag ser det som en utmaning att tänka att allt går att lösa, säger han och beskriver att det är bredden i arbetet han gillar.

Björn räds inte någon bilreparation, utom växel­­lådor som han lämnar bort för renovering. Så långt det går vill han reparera sakerna själv, något han upplever att kunderna också uppskattar.
– Många stora företag kallar sig i dag för bilmekaniker, för mig är de snarare reservdelsbytare. Man ska kunna gå in och laga någonting, inte bara gå in och säga att något är trasigt. Kunderna sparar pengar, jag får så jag klarar mig och alla blir nöjda och glada, förklarar Björn.

Miljöperspektivet är något som Björn återkommer till under intervjun. Han ser stora fördelar med att återanvända saker och inte bara köpa nytt. Lite oväntat välkomnar han nya strängare miljökrav på verkstäder.
– Jag tycker det är väldigt bra! Förr släpptes det exempelvis ut glykol och olja i avloppsbrunnarna. Det stod baljor som rann över olja. Så ska man inte uppföra sig. Jag vill att mina barn och deras barn ska kunna växa upp i en miljö som funkar i många år till, menar Björn.

Med stolthet berättar Björn om det förtroende han arbetat upp under åren hos såväl privatkunder som företag.
– Många frågar inte ens vad det kommer kosta, de lämnar bara in sin bil och säger fixa. De litar på mig och vet att jag aldrig skulle lura dem, för då skulle de aldrig komma tillbaka.

2013-11-04