På Svalnäs går elever som av olika anledningar inte klarar av den vanliga grundskolan.
– Våra barn har ofta svåra upplevelser i bagaget. De kan ha neuropsykiatriska funktionshinder, psykosociala svårigheter eller så har de av andra skäl haft svårt i den vanliga skolan, berättar Mikael Wahlqvist, familjebehandlare och rektor på Svalnäs.
Barnen kommer ofta med negativa upplevelser av skolan och med låg eller ingen tro till den egna förmågan.
– Vi arbetar tillsammans med dem och deras familjer för att hjälpa dem att hitta nya alternativa sätt att tänka kring sig själva och sin skolgång. Vi vill visa eleverna att skolan inte behöver vara trist, att vi vuxna inte är som de först tror att vi är – och framför allt vill vi göra dem delaktiga i sin egen utveckling, förklarar Mikael.
– För att nå fram satsar vi på att skapa nära relationer till eleverna, och kämpar tillsammans med dem mot gemensamma målsättningar. Därför gör vi också roliga saker tillsammans, säger Mikael och berättar om fjällresor och höghöjdsbanor.
När en nära och bärande relation etablerats kan man börja arbeta med barnets olika sociala och kognitiva utmaningar.
– Vi vill tala öppet med barnen kring deras svårigheter och skapa meningsfulla projekt som hjälper dem att hitta alternativa strategier för hur de kan handskas med känslor som exempelvis stark ilska, säger Mikael.
Man arbetar också för att hjälpa barnen att bygga nya och positiva berättelser om sina liv genom nya delade positiva erfarenheter. Vuxentätheten är hög vilket gör det möjligt att arbeta i små grupper. Och i skolarbetet gäller det att hitta en balans mellan stöd och utmaningar.
– Våra elever måste arbeta hårdare än andra elever i skolan för att komma över sina hinder. Därför behöver de mycket stöd men också utmaningar, säger Mikael.