Dela artikel

Med känsla för generatorer

När Adam Norek tog över Frej Bildelar år 2008 hade han precis fått en dotter och under första året var hela familjen på plats i butiken. ”Vi kämpade för att betala av butiken, det var jättetufft i början”, erkänner han.

Adam är bilmekaniker och har tidigare arbetat på generatorfirma och tilltalas av de elektriska och tekniska utmaningar som generatorer ger.
   – Det var därför jag bestämde mig för att ta över butiken, berättar han.
För att få snurr på affärerna valde han att utöka försäljningen från endast Stockholm till hela Sverige.
   – Jag startade webbutik och det fungerade bra, jag fick fler kunder direkt, säger han.
I dagsläget säljer Frej Bildelar ett par tusen generatorer per år, varav ungefär en fjärdedel såldes via webbutiken.

Adam Norek menar att man aldrig blir fullärd i branschen. Han lär sig något nytt hela tiden och kan lösa sådant som märkesverkstäderna tar höga priser för. Om bilen stannar, är strömlös eller om startmotorn strejkar, då är det definitivt hit man ska vända sig.
   – Vi erbjuder reparationer för ungefär halva priset jämför med vad en ny generator kostar, säger Adam.
Det är en sund insats för vår miljö att reparera i stället för att kasta bort när något är trasigt.
   – Ibland blir det dyrt att reparera eller kunden har bråttom då säljer jag en ny generator.
Jag har ett stort lager och samarbetar med flera leverantörer, vilket gör att jag kan erbjuda bra priser, berättar han.
Här ligger fokus på att lösa kundens behov snabbt.
   – Jag brukar kunna ordna saker på någon timme, lovar Adam.

2015-06-05