Therese Bergh som driver Finans Process i Stockholm sedan 2013 har en lång och gedigen erfarenhet av finansbranschen. Ända sedan början av 90-talet har hon arbetat med projektledning och ledarskap. Innan hon startade Finans Process jobbade hon som anställd på flera olika företag som banker och värdepappersbolag.
Det var i slutet av 80-talet som hon började jobba med värdepapper av en slump och upptäckte att det var något hon verkligen brann för.
– Jag började då fysiska aktier skulle bytas ut till elektroniska och bankerna letade efter personal som kunde utföra det och jag tyckte att det var jättespännande.
Under åren som följde utbildade hon bland annat bankkontor i ett nytt system för elektroniska aktier och började även att jobba på backoffice med administration av värdepapper. Hennes meritlista kan göras lång och hennes 30 år inom branschen har minst sagt gett henne erfarenhet att stoltsera med. Therese brinner verkligen för att jobba med olika processer och för att dela med sig av sin kunskap. Här finns en ständig strävan av att alltid förändra och förbättra.
Inom företaget jobbar Therese både mot privatpersoner och företag, där hon kan erbjuda såväl utbildningar som konsulttjänster. Hennes uppdragsgivare består av antingen banker, it-bolag eller värdepappersbolag, där hon hjälper dem med att analysera processer och regelverk samt att utveckla och anpassa deras system.
– Jag brukar säga att när jag sitter på ett möte och ska ha utredning av en process, är det som att läsa en bra deckare. Det är alltid spännande att se hur man ska få ihop det och att hitta en bra lösning.
Therese kan även hjälpa företag och institutioner med att utbilda deras personal inom deras system och processer.
Utbildningen som hon erbjuder heter ”6 enkla steg till ökad aktiekunskap” och är drygt fyra timmar lång. Då får personalen veta i detalj vad som händer vid en aktieaffär.
– Många som jobbar med administrationen idag, både backoffice och inom andra avdelningar, utför moment för att de har lärt sig det men de vet inte alltid hur det hänger ihop. Med kursen lär de sig att förstå flödet från att kunden öppnar kontot tills att allt är på plats. Den här kursen är även till för bemanningsföretag som hyr ut personal till banker och värdepappersbolag. Om deras personal får denna kunskap kan de marknadsföra sin personal mer, då de besitter en viss kompetens redan innan de kommer ut till kunden.
Till privatpersoner erbjuder Therese två olika slags utbildningar. Dels en gratisutbildning som heter ”Ditt första steg att spara i aktier”, där deltagarna får lära sig vad en aktie och en fond är och skillnaden mellan de två.
– Min vision är att skapa utbildningar som är riktade till nybörjare. Jag träffar ofta personer som inte vet var man ska börja och jag vill kunna delge människor den informationen, så de kan komma igång.
Den andra kursen som Therese nyligen lanserat heter ”Sju enkla steg att komma igång att spara i aktier.”
– Den här kursen är mer omfattande och jag går in på många sidospår för att jag vill fånga upp ord som är svåra att förstå. Jag försöker också att förmedla hur allt hänger ihop. Hittills har jag inte hittat någon som har en liknande utbildning, där man visar sammanhanget utan enbart separat del för del.
Den nya kursen kommer Therese även att erbjuda skolor så att deras elever kan ta del av en utbildning inom sparande.
Therese tips när man som privatperson ska börja handla med fonder eller aktier är att först och främst ha ett sparande som bas.
– Prio ett är att ha pengar på banken ifall det händer något oförutsett och därefter kan man börja spara i fonder. Många pratar också om att man ska köpa fonder med låga avgifter men jag rekommenderar att när man ska titta på fonder ska man jämföra skillnaden mellan avgifter och avkastning. Ibland kan det vara fonder med en låg avgift men dålig avkastning medan de med hög avgift också har en hög avkastning. Efter att man bekantat sig med att spara i fonder kan man gå över till aktier och då ska man även ha valt en kontotyp, de flesta väljer att öppna ett investeringssparkonto, avslutar Therese.