Dela artikel

Med smak av Italien

På restaurang Tortellini i Jönköping serveras gästerna äkta italiensk pizza och pasta. Här väljer de råvaror med omsorg och har ett stort kundfokus. – Våra pizzor är väldigt uppskattade då vi tillverkar dem på ett äkta italienskt sätt. Vi gör dem av äkta italienska råvaror och gräddar dem i stenugn, säger Joseph Toma.

Josepf och Charbel Toma är bröderna och delägarna som för sju år sedan tog över restaurang Tortellini som då hade funnits under tre år.  Charbel har lång erfarenhet av restaurang då han började jobba i branschen redan som femtonåring. 


När de öppnade restaurangen stod Charbel för recept och smaksättning, medan Joseph skötte allt annat arbete runtomkring.

Efter en tid började Joseph att lära sig grunderna i smakerna och recepten.


      – Joseph började utveckla recepten och han är en mästare på det, nu är det snarare jag som är elev åt honom, säger Charbel skämtsamt. 


På restaurangen lägger de stort fokus på råvaror och smaksättning, men även på att hålla nere prisnivån och att gästerna inte ska behöva vänta länge på maten. 


På menyn har de valt ett ganska sparsamt utbud och inriktat sig på pasta, sallad och pizza. 


      – Vi har valt att lägga vårt fokus på att göra rätterna så bra som möjligt istället för att fylla ut menyn med en massa olika rätter och det har varit en framgång, säger Joseph. 


På menyn har bröderna valt att blanda in en del försvenskade pastarätter och inte enbart italienska då vissa besökare är mer förtjusta i de svenska varianterna. De har också en fin salladsbar som är ett uppskattat inslag i restaurangen, med sina trettio olika ingredienser. 


Eftersom de använder sig av italienska råvaror kan de inte köpa dem i närområdet utan importerar dem.


      – Just råvarorna är en viktig del för hela konceptet när man driver en italiensk restaurang. Vi vill att kunderna ska få en smakupplevelse som grundar sig i bra råvaror och inte från en massa ”dåliga” kryddor.


 Vi jobbar mycket med ursprungsmärkning, när vi serverar till exempel parmaskinka är det genuint lufttorkad skinka från området Parma. Detsamma gäller naturligtvis ostar och andra råvaror, säger Charbel. 


Till restaurangen kommer gäster i alla åldrar. Under lunchen kommer många gäster från närområdet, men under middagar lockas mer långväga gäster till restaurangen.


De gör också samarbeten med flera föreningar, vilket har genererat i att deras goda rykte har spridit sig.


      – Vi märker att vår mat har ett gott rykte, då antalet gäster ökar hela tiden. 


För att få inspiration till sin matlagning håller de sig uppdaterade via sociala medier, men reser också till Italien ibland. Idag har företaget fyra anställda, en på heltid och tre på deltid. 


För bröderna innebär restaurangen mycket jobb och de förklarar att branschen i sig är tuff då det finns stor konkurrens. Men de tycker att det alltid är spännande, då de aldrig vet hur dagen kommer att se ut.


      – Det som driver oss och ger glädje är nöjda kunder. När kunderna berömmer maten och säger att det är det bästa de ätit blir man verkligen glad, säger Charbel.


Joseph fortsätter instämmande:


      – Även om man känner sig lite sliten mellan varven så blir man upplyft och glad när det kommer tillbaka tomma tallrikar. Nyckeln till framgång ligger i att vara lyhörd och ta in vad gästerna verkligen tycker om maten, säger Joseph. 


2019-12-16