Detaljer för alla personligheter
I butiken Mejeri1 i Halmstad möter vi Camilla Slinga som älskar sitt arbete med heminredning, kläder och presentartiklar. Hon brinner för att matcha varje kund mot det som passar personen bäst. Det är den skickligheten som blivit hennes främsta framgång mot företag liksom privatpersoner.
Camilla Slinga berättar entusiastiskt om sin verksamhet. Här finns flera vackra detaljer till inredning, det klassiska Greengate blandas med moderna detaljer i olika material. En ovanlig metallmus av återvunna oljefat syns på en av hyllorna, men det är inte givet att just de sakerna kommer att stå där i morgon. Camilla berättar om hur hon väljer ut sina varor:
– Jag har valt att inte sälja en viss serie eller alltid hålla mig till ett specifikt märke. När jag ska köpa in saker kan jag snarare googla mig fram till de som säljer det jag söker. Jag kan exempelvis söka på ”coola lampor”, hittar jag sedan ett företag som känns lämpligt tar jag kontakt med dem.
Däremot, menar Camilla, är det viktigt att det inte resulterar i att det enbart är säljarens smak som representeras i sortimentet. Istället ska varje kund få känna att det finns något som passar just dem. För uppnå det kan Camilla, som hon själv uttrycker det, ställa en del konstiga frågor för att på så sätt få fram vad kunderna har för stil och smak.
– I min butik ska man inte genom en snabb anblick kunna se att det är en viss stil. Det gäller att våga tänka brett och ta in saker som kan passa flera olika personligheter.
Det handlar i grunden om en respekt för kunden. Dels vad den har för karaktär men också vad plånboken tillåter. Camilla berättar att hon älskar att analysera önskemål och personlighetsdrag hos hennes kunder och har genom åren hittat en röd tråd till vad för prylar som kan sälja bra och göra kunderna nöjda.
2017-04-19
Dela artikel