135134butikflava

Modern butik med 90 års rutin

Butik Flava är ett 90 år gammalt företag som än i dag förser sin omgivning med ett sortiment av hudvårdsprodukter, inredning och mode. Ett noga utvalt utbud är det som gör Marie Hammarbergs butik till ett unikt inslag i Funäsdalen.

Det är förvisso inte Marie Hammarberg som varit ägare av Butik Flava under alla de 90 år som verksamheten varit i gång, men hon är den tredje ägarinnan i raden och har drivit företaget i samma anda sedan 1996. Här möts kunderna av ett inbjudande livsstilssortiment.
– Det jag vill erbjuda mina kunder är helt enkelt sådant som jag själv gillar. Jag väljer sakerna med omsorg och försöker plocka ut sådant som inte finns i alla andra butiker, säger Marie.
Det är många stammisar som söker sig till Butik Flava. Hit kommer både ortsbor och turister för att kika runt i den trevliga affären. På Butik Flava finns ett utbud som faller alla åldrar i smaken. Det kan vara kläder, inredning, porslin, smycken och dofter av allehanda slag, såsom Edblad, Gerbera och Melmelli.
– Allt började egentligen med att Hedvig Sjöstedt startade upp en hudvårdsserie som hette Flava. Det var på 1930-talet. Hon blandade örter från Indien med rena naturprodukter till välgörande oljor och krämer.

Än i dag är de naturliga produkterna en grundstomme i Flavas sortiment. Här försöker man fullt ut undvika mineraloljor och parabener till fördel för de ekologiska ingredienserna. Butik Flava har sannerligen varit tidiga med att erbjuda hudvård utan konstigheter. I dag är det något som allt mer intresserar den stora massan.
– Vi erbjuder flera bra märken som exempelvis Dr Hauschka, L:a Bruket och Kneipp.
De som inte är i Funäsdalen för tillfället, men ändå vill hålla koll på vad Butik Flava har att erbjuda, kan kika in på butikens hemsida eller följa butiken på Facebook. Där finns inspirerande bilder, och den som hittar något av intresse kan få produkterna hemskickade till sig.
– För mig handlar Butik Flava inte om att växa sig större eller bredda konceptet, avslutar Marie. Snarare vill jag behålla den där kärnan som gör Flava så unik. Just uniciteten gör att konceptet faktiskt har fungerat i så många år. Det finns redan en uppsjö av storkoncerner och köpcentrum. Det här ska vara något helt annat!

2013-11-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies