Dela artikel

Modersmål är en integrationsfråga

Vi lever alla tillsammans i ett samhälle, inte i flera olika. Så kan man sammanfatta värdegrunden för Språkservice24. Med ett utpräglat kvalitetstänk bidrar företaget med innovativa lösningar och perspektiv till en bransch som efter många år av rutinarbete nu sakta öppnas upp.

När Stockholm stad la ner verksamheten för modersmålsstöd för förskolan 2011, såg Nellie Warne en möjlighet. Hon grundade Språkservice24, som sedan dess tillhandahåller modersmålstjänster till förskolor och fria grundskolor i Stockholm med omnejd. I år fyller bolaget fem år sedan start och har 20 deltidsanställda lärare. 


Språkservice24 utmärker sig med sin kvalitetssatsning och sina innovativa idéer. Samtliga anställda är behöriga lärare med gymnasiekompetens i svenska.


– De som arbetar hos oss är professionella och väldigt engagerade pedagoger, säger Nellie stolt. 


Hon talar med glädje och ett stort engagemang om sitt arbete och beskriver det som en rolig utmaning. En av de viktigaste drivkrafterna är strävan att bidra med nya perspektiv. 


Språkservice24 följer den aktuella forskningen inom språk, inlärning och pedagogik och tillämpar de senaste metoderna i sitt arbete. Enligt Nellie är den gemensamma nämnaren i arbetet integration. 


– Vi strävar efter att interagera modersmålsundervisningen i övrig verksamhet. Modersmål är en integrationsfråga, säger Nellie. 


I praktiken innebär detta att man lyssnar på skolorna och lär känna deras arbetssätt, för att sedan anpassa den egna undervisningen. Man arbetar också mycket med begreppsbildning. 


– Om till exempel en förskola eller skolan arbetar med ett tema, då kan vi ha samma tema även på modersmålet, säger Nellie och förklarar: 


– En elev kan vara duktig på matematik, men kan inte visa det eftersom hen saknar de relevanta orden på svenska, eller att begreppen inte finns på elevens modersmål. När eleven däremot får det förklarat på sitt modersmål är det lättare att förstå sammanhanget på svenska. Att knäcka koden för att läsa och skriva är en allmänsklig färdighet som gäller alla språk.


Just modersmålslärarna kan, med sina erfarenheter och sin kompetens, fylla en värdefull funktion när det gäller kommunikationen mellan skola, familj och elever, konstaterar Nellie. 


– Lärarna blir en länk mellan olika kulturer och är en enorm resurs ur integrationsperspektiv. De kan underlätta förståelsen mellan människor, förklarar hon. 


Målen för framtiden är lika ambitiösa som resten av verksamheten.  


– Vårt mål, både kort- och långsiktigt, är att bidra till att uppnå ett samhälle för alla, där människorna känner sig bekräftade i sitt språk och i sin identitet. 

2016-10-04