Dela artikel

Montessori gör barnen självständiga

På en Montessoriförskola har var sak sin plats och man utgår från barnets behov. Material finns som ger barnen möjlighet att själva välja vad de vill fokusera på. Det gör barnen självständiga i sitt lärande samtidigt som de blir medvetna om hur deras egen utveckling ser ut.

– Det är en tydlig pedagogik som används i hela världen. Oavsett om du kommer in på en förskola i Asien eller Europa ser det likadant ut. Det konkreta arbetssättet gör det lättare för pedagogerna att utföra sitt arbete eftersom de har ett av Maria Montessori utvecklat grundmaterial att utgå ifrån. De slipper uppfinna hjulet hela tiden, förklarar Wivianne Waltin som driver
Montessoriförskolan Läroriket Lärileken i Stockholm.

Hon har verkat inom pedagogisk verksamhet i över 40 år och har arbetat på flera ställen med Montessori-inriktning. Sin egen förskola har hon drivit sedan 2006 och kan i dag inte tänka sig någon annan pedagogik. Med allt material fördelat i hyllor för respektive ämnesområde, kan barnen utvecklas i sin egen takt.
– Barnen kan själva välja material efter vad de är intresserade av och börjar med lätta uppgifter för att sedan fortsätta med svårare. Det gör att de blir självständiga och ser konsekvenserna av sina egna val, menar Wivianne.

Men trots inriktningen med anor från 1940-talet, drivs Läroriket Lär i leken som en modern förskola som även satsar mycket på miljö och hälsa. Varje dag går barngrupperna till en närliggande park för utevistelse och till lunch lagar den egna kocken bra mat från grunden och bakar gott bröd.
– Vi försöker så långt det går att använda ekologiska råvaror i maten. När det gäller hälsa fokuserar vi på både fysisk och mental sådan och jobbar varje år fram nya verksamhetsplaner för hur vi ska utveckla verksamheten och stimulera varje barn på bästa sätt efter deras förutsättningar.

2013-11-02