“Det vi kan är entreprenad”, konstaterar Peder när vi satt oss ner inne på Två sjömäns kontor. “Ja, vi har sysslat mycket med infrastruktur, bygg och anläggning tidigare och det är erfarenheter vi tar med oss in i den här nystarten”, fyller Marcus i.
Vad det handlar om är att utveckla en verksamhet som redan skaffat sig ett grundmurat gott rykte i Stockholms skärgård, oavsett om kunderna anlitat dess arbetsbåt för transport, bärgning, bojutsättning eller för att bygga brygga.

Nya perspektiv för väletablerat företag
“Historiskt har Två sjömän varit ett mer renodlat transportföretag”, förklarar Marcus. “Man har till exempel transporterat virke för bryggbyggen eller byggnadsmaterial när det varit dags att bygga ett hus.” På det viset har man hittat såväl privatkunder som företag. Som nya ägare bidrar Kristian, Marcus och Peder med nya perspektiv och infallsvinklar.
“Vi såg flera fördelar”
Kristian driver sedan tidigare bryggbyggföretaget Moderna bryggor och på det viset lärde han känna Två Sjömäns tidigare ägare. Kristian hörde i sin tur av sig till Peder och Marcus. “Vi driver ju vårt bolag Infralink inom anläggning och infrastruktur och kände att det här var en spännande möjlighet för oss att utveckla verksamheten mot att göra mer sjöentreprenad”, förklarar Marcus.

Det självklara valet för sjöentreprenad i Stockholms skärgård
Visionen för Två sjömän är att etablera firman som det självklara valet för alla typer av sjöentreprenad i Stockholms skärgård. “Vi ser stora utvecklingsmöjligheter”, förklarar Marcus och Peder fyller i:
Vision för framtiden är att vi ska kunna erbjuda helentreprenad. Vi har ju en så bred bakgrund i företaget, med både byggsidan i Moderna bryggor och entreprenadsidan i Infralink, att vi utan problem skulle kunna ta på oss hela projekt. Till exempel ett bygge av en brygga eller en kaj. Med båten vi har kan vi sköta allt – vi kan transportera allt från material och byggavfall till grävmaskiner, skylifts och andra maskiner.

M/S Lotja i centrum
I centrum för företaget står arbetsbåten M/S Lotja med sin besättning om två personer, en kapten och en på däck. Hon är utrustad med kran och det gör möjligt för henne att muddra, bärga och slå ner pålar. “Det är vanligt att vi hyrs in på timme, lite som man gör med maskiner som behövs för byggen på land”, förklarar Peder. “Och hon är också ett perfekt dykfartyg och en bra arbetsplattform, till exempel för att renovera brofundament och kajer.”

“Transporter behövs i skärgården!”
Men att trion satsar på att etablera Två sjömän som sjöentreprenadfirma betyder inte att transportdelen av verksamheten nedprioriteras. Tvärtom faktiskt. “Nej, vi har inga sådana planer”, konstaterar Peder. “Transporter av det här slaget behövs i skärgården och vi vill utveckla den sidan av verksamheten.” Marcus nickar:
Ja, där ser vi till exempel stora möjligheter att samarbeta med byggvaruhandeln. Vi har kajplats på Estlandskajen i Vaxholm och vi kör redan en del åt byggvaruhandlarna i området. De lämnar varorna på kajen och vi tar dem vidare därifrån. Det finns en stor efterfrågan – från byggarna, från kunderna och från handeln – och den vill vi möta.
Stor efterfrågan – och Två sjömän växer för att möta den
För att klarar av att ro nysatsningen i land är trion bakom Två sjömän fast beslutna att växa. Inte minst är planen att Lotja ska få en ny kollega. “Vår plan är att utöka flottan och köpa in ännu en båt och dessutom en eller flera pontoner”, berättar Peder. “Det finns en stor efterfrågan ute i skärgården på våra alla tjänster och vi vill vara där och hjälpa till.”