252073 Två Sjömän AB_03
3-5 min lästid

M/S Lotja står för transport, bärgning, bygghjälp och mer i skärgården!

Sedan starten 2021 har Två sjömän AB varit en pålitlig partner för alla i Stockholms skärgård som är i behov av en arbetsbåt för transporter, byggservice, bärgning, bojutsättning och andra typer av sjöarbeten. Och nu är det dags för nästa steg i bolagets historia. Sedan december förra året drivs det under nytt ledarskap och vi mötte trion Marcus Olivetti Jokiniemi, Peder Hedberg och Kristian Marttila för att höra mer om framtiden.

“Det vi kan är entreprenad”, konstaterar Peder när vi satt oss ner inne på Två sjömäns kontor. “Ja, vi har sysslat mycket med infrastruktur, bygg och anläggning tidigare och det är erfarenheter vi tar med oss in i den här nystarten”, fyller Marcus i. 


Vad det handlar om är att utveckla en verksamhet som redan skaffat sig ett grundmurat gott rykte i Stockholms skärgård, oavsett om kunderna anlitat dess arbetsbåt för transport, bärgning, bojutsättning eller för att bygga brygga.


Nya perspektiv för väletablerat företag

“Historiskt har Två sjömän varit ett mer renodlat transportföretag”, förklarar Marcus. “Man har till exempel transporterat virke för bryggbyggen eller byggnadsmaterial när det varit dags att bygga ett hus.” På det viset har man hittat såväl privatkunder som företag. Som nya ägare bidrar Kristian, Marcus och Peder med nya perspektiv och infallsvinklar.


“Vi såg flera fördelar”

Kristian driver sedan tidigare bryggbyggföretaget Moderna bryggor och på det viset lärde han känna Två Sjömäns tidigare ägare. Kristian hörde i sin tur av sig till Peder och Marcus. “Vi driver ju vårt bolag Infralink inom anläggning och infrastruktur och kände att det här var en spännande möjlighet för oss att utveckla verksamheten mot att göra mer sjöentreprenad”, förklarar Marcus. 


Det självklara valet för sjöentreprenad i Stockholms skärgård

Visionen för Två sjömän är att etablera firman som det självklara valet för alla typer av sjöentreprenad i Stockholms skärgård. “Vi ser stora utvecklingsmöjligheter”, förklarar Marcus och Peder fyller i: 


Vision för framtiden är att vi ska kunna erbjuda helentreprenad. Vi har ju en så bred bakgrund i företaget, med både byggsidan i Moderna bryggor och entreprenadsidan i Infralink, att vi utan problem skulle kunna ta på oss hela projekt. Till exempel ett bygge av en brygga eller en kaj. Med båten vi har kan vi sköta allt – vi kan transportera allt från material och byggavfall till grävmaskiner, skylifts och andra maskiner.


M/S Lotja i centrum

I centrum för företaget står arbetsbåten M/S Lotja med sin besättning om två personer, en kapten och en på däck. Hon är utrustad med kran och det gör möjligt för henne att muddra, bärga och slå ner pålar. “Det är vanligt att vi hyrs in på timme, lite som man gör med maskiner som behövs för byggen på land”, förklarar Peder. “Och hon är också ett perfekt dykfartyg och en bra arbetsplattform, till exempel för att renovera brofundament och kajer.”


“Transporter behövs i skärgården!”

Men att trion satsar på att etablera Två sjömän som sjöentreprenadfirma betyder inte att transportdelen av verksamheten nedprioriteras. Tvärtom faktiskt. “Nej, vi har inga sådana planer”, konstaterar Peder. “Transporter av det här slaget behövs i skärgården och vi vill utveckla den sidan av verksamheten.” Marcus nickar:


Ja, där ser vi till exempel stora möjligheter att samarbeta med byggvaruhandeln. Vi har kajplats på Estlandskajen i Vaxholm och vi kör redan en del åt byggvaruhandlarna i området. De lämnar varorna på kajen och vi tar dem vidare därifrån. Det finns en stor efterfrågan – från byggarna, från kunderna och från handeln – och den vill vi möta.


Stor efterfrågan – och Två sjömän växer för att möta den

För att klarar av att ro nysatsningen i land är trion bakom Två sjömän fast beslutna att växa. Inte minst är planen att Lotja ska få en ny kollega. “Vår plan är att utöka flottan och köpa in ännu en båt och dessutom en eller flera pontoner”, berättar Peder. “Det finns en stor efterfrågan ute i skärgården på våra alla tjänster och vi vill vara där och hjälpa till.”

2025-05-07
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.