Dela artikel

När sirapslimpan känns passé

Gott kvalitetsbröd, oftast med lågt GI, bakat på råvaror som hämtas från världens alla hörn – det är United Bakeries framgångsrecept. Brödentusiasten, som sedan länge legat i topp på den norska bake off-marknaden, etablerade sig i Sverige 2010. Sedan dess har företaget expanderat. Därmed har vårt avlånga land välsignats av helt nya smak- och doftupplevelser.


Glädjen och entusiasmen inför bakkonsten går inte att ta miste på hos United Bakeries. Här experimenterar och varierar man sina surdegsbröd i det oändliga. Frukter som äpple och aprikos samt müsli är bara några exempel på varianter. Ofta innehåller brödet även olika typer av frön som både förhöjer smakupplevelsen och förlänger brödets livslängd. Till skillnad mot andra bake off-sortiment har United Bakeries produkter en hållbarhet på tre dagar, något som innebär att man inte måste slänga bröd som inte ätits upp strax efter gräddningen.

Bolaget arbetar uteslutande med surdegsbröd och kaffebröd och förlitar sig mycket på den norska kundkretsens tycke och smak. När brödspecialisten hittar något som slår gästerna med häpnad låter de brödet komma upp på sin meny.
– Då använder vi de bästa fabrikerna och bagerierna i hela Europa – Frankrike, Tyskland och Belgien. Vi bakar brödet till hälften, chockfryser det och skickar det sedan ut till våra kunder, främst butiker och restauranger, som bakar brödet de sista tjugo minuterarna, berättar företagets vd Robert Berntsson.

United Bakeries har sin kärna i Oslo, där verksamheten tog fart redan 1991. I butikerna och på caféerna arbetar främst svensk och fransk personal.
– Vi har importerat 14 franska bagare som bland annat tar fram våra recept, berättar Robert.
Enligt honom är målet att även sätta guldkant på den svenska cafékulturen med hjälp av franska bagare. Stockholm, Göteborg och Malmö står på listan för de städer som kommer att berikas med United Bakeries konceptcafé och bageri inom de närmaste åren. Än så länge är det dock bakeoffleveranser till Sveriges samtliga Hemköps- och Willysbutiker som gäller.
– Vi är ett premium brand till Axfood och arbetar bara med dem, förklarar Robert och menar att företaget har utvecklats i en rasande takt sedan Sverigesatsningen och samarbetet med Axfood.
– Ingen i vår bransch har vuxit så snabbt i Sverige som vi har gjort på den här tiden. En anledning kan vara att svensken har ledsnat på sirapslampa en gång för alla, säger Robert.



2013-02-12