Dela artikel

När vård inte bara är pengar

Kundundersökningar som Socialstyrelsen och oberoende konsulter gjort bevisar gång på gång Omsorgsjourens popularitet. Framgångskonceptet bygger på bra kvalitet, omtanke och att kunna ge kunden den vård de har rätt till – mål som ständigt följs upp och aktualiseras.


När Mehmet Acikgöz mamma blev sjuk uppstod svårigheter att hitta äldreboende och en hemtjänst som fungerade bra.
– Mamma kunde inte behärska det svenska språket och hemtjänsten kunde inte hitta personal som kunde hennes språk, även om det fanns många. Kommunen hade inte riktigt viljan. Jag är i princip emot privatisering, men efter att ha upplevt detta och hört om andra som led av den kommunala hemtjänstens oflexibilitet har jag ändrat uppfattning. I dag tycker jag att det måste finnas bättre alternativ, säger Mehmet som har erfarenhet av att arbeta med äldre och funktionshindrade.

Helt sonika tog han saken i egna händer och startade Omsorgsjouren 2011, en verksamhet som ägnar sig åt hemtjänst och personlig assistans. I dag har företaget kontrakt med såväl Stockholm stad, Solna stad, Haninge och Salems kommun, samt tillstånd från Socialstyrelsen att bedriva enskild verksamhet med personlig assistans enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
– Alla våra äldre har bidragit och byggt upp det här samhället och de ska kunna få vad de förtjänar på äldre dagar. En förutsättning för det är att hålla hög kvalitet och inte bara tjäna pengar, säger Mehmet.
Han menar att kvalitet inte bara handlar om att fylla basala behov som tvätt, mat och städning utan man även måste kunna nå den nationella värdegrundens mål för äldre – ett värdigt liv och välbefinnande för de äldre och funktionshindrade.

2013-06-04