_1

Nästan hela Sverige är uppkopplat

Snart är hela Sverige uppkopplat mot internet. Det är inte längre enbart 90- och 00-talisterna som använder sociala medier eller väljer e-handel före traditionell butikshandel. De äldre generationerna utgör en allt större grupp på internet.

Kurvorna för hur svenskarna använder internet pekar uppåt. Förra året rapporterade Internetstiftelsen att 98 procent av befolkningen är uppkopplade. 81 procent använder ett mobilt bankID, 54 procent tittar på Netflix och enligt Spelinspektionen spelar 2 av 3 svenskar på nätcasino. Under 2019 har flera nya casinon lanserats. De följer redan från start den svenska spellagstiftningen som trädde i kraft i år. De erbjuder och använder både de senaste spelen och betal- och kommunikationslösningarna. Insättningar och uttag görs snabbt med betalmetoder som t.ex. Swish och registrering kan ske via bankID. En anledning till att det har lanserats flera nya casinon kan vara den öppnare marknaden, men också att målgrupperna som använder internet för att spela har blivit större.


Så surfar svenskarna

Generationerna som använder internet har blivit fler. 00-talisterna är de som använder internet till 100 procent både för nöje, arbete och information. De är däremot inte lika förtjusta i att använda e-post. 90- och 80-talisterna kommer inte långt efter. De väljer att streama musik och filmer och finns på de flesta plattformar för sociala medier. De är även grupperna som är mest öppna för teknisk innovation.

          70-talisterna lärde sig internet som vuxna och det har tagit längre tid för dem att gå med i sociala medier som Facebook och Instagram. Av de sociala plattformarna använder de främst Facebook, men de är inte lika positivt inställda till streaming.



40- och 50-talisterna har kopplat upp sig under 10-talet. De använder internet främst för att betala räkningar och söka efter information, men en stor del har börjat att titta på videor på YouTube och lyssna på musik. De har också blivit flitiga användare av sociala medier. Plattformar som Instagram och Facebook används för att hålla kontakt med yngre släktingar och familjemedlemmar. Deras närvaro på sociala medier har öppnat upp nya möjligheter för företage och de kan nu nå de äldre målgrupperna med digital marknadsföring.


Utmaningar för företag

Ett företag som marknadsför sig via internet behöver inte bara förstå de digitala plattformarna. De måste också förstå att det finns olika målgrupper på samma plattform. Den digitala omognaden som fanns i Sverige för ett par år sedan har minskat. Tidigare var marknadsföringen uppdelad och yngre generationer nåddes via sociala medier medan de äldre generationerna nåddes via radio, tv och post. Nu när de äldre generationerna har börjat att handla på nätet och använder digitala tjänster väntar nya utmaningar. En av dessa är den språkliga kommunikationen. Trots att äldre generationer använder sociala medier är de ännu inte vana vid internetspråket.



En förståelse för hur svenskarna använder internet blir ett sätt för företag att förfina sin marknadsföring. Istället för att köra på samma reklam på alla plattformar kan den anpassas efter vilka som kommer att se den. Det är också viktigt att fortsätta att följa utvecklingen. Fler eller färre kan använda sociala medier om ett år och reklamstrateger och social media managers måste hela tiden hålla sig uppdaterade.

2019-10-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies