EM_Nordicclaims_03
3-5 min lästid

Nordic Claims & Care Consulting – personlig spetskompetens med lång erfarenhet

Konsulter inom finans- och försäkringsbranschen har en tuff verklighet. Det vet Victor Pacha, grundare till Nordic Claims & Care Consulting, bättre än de flesta. Och han vet hur man gör för att lyckas, trots den hård konkurrensen. Vi träffade honom för ett samtal om vad som krävs av en riktigt bra konsult och varför störst inte alltid är bäst.

Utmanare i en stentuff bransch


“Ja, visst är det är en tuff bransch”, konstaterar Victor Pacha. “De stora konkurrerande bolagen har helt andra muskler än vad vi har, med stora investerare och mycket kapital.” Ändå har han valt att satsa och gå sin egen väg.


25 års erfarenhet ger utdelning


Med mer än 25 år i försäkringsbranschen och arbete på bolag som Swedbank, Nordea och Folksam bakom sig hade han kunskapen och den breda erfarenheten som krävdes, resonerade han. 


Nu driver han med framgång Nordic Claims & Care Consulting som erbjuder en rad olika konsulttjänster inom finans- och försäkringsbranschen. 


- Vi är specialiserade på medicinsk riskbedömning och har bred kompetens inom skadereglering och sjukvårdsförsäkring, berättar Victor. 


Vad krävs för att lyckas?


Vad är det då som krävs för att lyckas i konkurrens med de stora bolagen? Victor tror i första hand att han kan komma närmare kärnverksamheten och verkligheten ute hos kunderna. Fördelen med att anlita ett mindre, mer nischat konsultbolag är att man får en personligare, mer verksamhetsnära rekrytering:


Jag är ute själv. Det är jätteviktigt för mig. Då ser man inte bara uppdraget i praktiken, man ser också utvecklingsmöjligheterna och vad mer vi kan hjälpa till med. Är man inte på plats så ser man inte det. Vi har full koll på alla uppdrag.


Specialiserade, personliga konsultlösningar 


Det är inte bara Victor själv som arbetar på det sättet. Nej, förmågan att vara närvarande i verksamheten på ett proaktivt sätt och hela tiden leta efter utvecklingsmöjligheter och se nya behov är något han är noga med när han rekryterar sina konsulter. 


- Som konsult hos oss måste man inte bara vara expert på sitt specifika område, förklarar Victor: 


Man måste också vara öppen och ödmjuk, mån om att lära sig saker och snabbt komma in i företagskulturen hos kunden. Är man det så kan man utveckla verksamheten man kommer in i. Det är extremt viktigt för oss som bolag. Ja, vår spjutspets skulle jag säga. 



En klar konkurrensfördel


Just här har Nordic Claims & Consulting sin stora konkurrensfördel jämfört med branschens jättar, menar Victor. De är helt enkelt mycket personligare och kan därför leverera skräddarsydda lösningar som håller över tid, just för att de är utvecklade på plats i kundernas bolag.


Mitt i en generationsväxling


Men företaget ligger också precis rätt i tiden. Inom de sektorer som Victor valt att nischa sig mot pågår just nu en generationsväxling. Många mycket skickliga och erfarna personer är på väg att gå i pension. 


“Inom våra områden har det blivit allt svårare att hitta kompetent personal”, berättar han: Att rekrytera nya kollegor och lära upp dem tar tid. Ofta blir det ett glapp på tre till sex månader som vi kan hjälpa till att fylla.


Erfarenhet som är guld värd


Victor har dessutom byggt upp en pool av särskilt skickliga, pensionerade tjänstemän som står redo att hoppa in när det behövs på kortare uppdrag. Men han rekryterar också aktivt från sjukvården och letar då efter personer med lång erfarenhet som vill hitta ett nytt sätt att utnyttja sina kunskaper. 


Syftet är alltid att vara en resurs för kunden och fylla behoven när och där de uppstår, på kort såväl som lång sikt. 


Våra konsulter kan kliva in för att fylla en lucka under pågående rekrytering. Men vi kan också hjälpa till vid sjukfrånvaro och föräldraledighet eller ge specialisthjälp inom ett projekt eller för att utveckla verksamheten långsiktigt.” 



2024-05-17
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies