– Varje år får Egon massvis med förfrågningar från en mängd olika länder med erbjudande om att öppna restaurang där, berättar Stephanie Lundby, restaurangchef på Egon i Mall of Scandinavia.
Hittills har man tackat nej eftersom man är mycket rädd om sitt uppskattade koncept, man vill inte riskera att förlora den ”Egon-anda” som gjort kedjan till en sådan framgång i Norge. Till slut valde man dock att tacka ja och då till Sverige och spektakulära Mall of Scandinavia.
– Våra kunder kommer från närområdet men också från hela Sverige eftersom Mall of Scandinavia har blivit en sådan populär destination, säger Stephanie.
Ett av Egons viktigaste motton är att det ska vara en plats för alla. Ung eller gammal, fest- eller vardagsklädd och med stor eller liten plånbok. Varje kund är lika viktig och välkommen.
– Så är det verkligen. Hit kommer barnfamiljer, kompisgäng, arbetskamrater, och pensionärer i en härlig blandning, ler Stephanie.
En skön mix som verkligen bidrar till den varma stämning som Egons restauranger har blivit så uppskattade för. Bidragande till atmosfären är också den unika inredningen.
– För oss är det viktigt att inreda med antikviteter och kuriosa som har en anknytning till platsen där restaurangen ligger, förklarar Stephanie.
Egon i korthet – Öppnade 1984 i Norge. – Finns i dag på 37 platser plus en i Sverige. – Omsätter 2016 i Norge 1,5 miljarder och i Sverige 45 miljoner kronor. |
Följaktligen är svenska Egon full av föremål från Råsundas, Solnas och närliggande Sundbybergs historia.
– När vi inredde den här lokalen arbetade vi i nära samarbete med Solna bibliotek och de hjälpte oss att hitta alla dessa spännande saker, säger Stephanie.
På väggarna hänger lokalt förankrade svartvita fotografier från svunna tider. I taket har man till exempel hängt filmkameror från 1940-talet som en hyllning till den gamla Filmstaden i Råsunda. På väggen i barnavdelningen hajar många till inför ett fotografi föreställandes två elefanter i stadsmiljö som går över ett övergångsställe.
– Förr kom det ofta cirkusar hit och fotot är taget vid något av de tillfällena, skrattar Stephanie.
Utöver de föremål som kommer från trakten är restaurangen fylld av spännande och vackra antikviteter. Egon köper inredningsdetaljer av en arkitekt i Norge som har som yrke att köpa in och renovera äldre prylar, möbler och kuriosa. Det är samma man som har inrett samtliga restauranger.
– När man kliver in genom dörrarna till vilken av våra restauranger som helst känns det tydligt att du är hos Egon. Trots att de är så präglade av sin omgivning sitter stämningen på något sätt i väggarna, försäkrar Stephanie.
På Egon håller man servicefanan högt. Man har utarbetat ett särskilt system som ska göra det enkelt och avslappnat för gästerna att äta ute.
– Gästerna beställer och betalar i kassan och sedan får de maten serverad vid bordet. Under måltiden har man samma bordsservice som vid en traditionell restaurang med den skillnaden att här man kan resa sig och gå när man vill – allt är redan klart och betalat, berättar Stephanie.
Personalomsättningen är ovanligt låg. Genomsnittlig anställningstid är cirka tio år och att personalen trivs så bra på jobbet sprider sig till gästerna som ofta uppskattande kommenterar den glada stämningen.
Utöver atmosfär och service är det naturligtvis maten som får människor att gång på gång återvända till Egon.
– Vi har över hundra rätter på menyn. Alla ska kunna hitta något som de tycker om, säger Stephanie.
Alla rätter säljer lika bra vilket visar att man är rätt ute i sin demokratiska ambition att erbjuda något för alla smaker. Menyn har en prägel av klassisk amerikansk diner och här finns en generös pizzabuffé, hamburgare i alla former, köttbitar, pasta, pommes frites, en mängd såser och majonnäser och inte minst – fantastiska desserter.
Milkshakes, varm äpplekaka med vaniljglass och banana split är bara några av alla smarriga alternativ.
Egon har också ett gediget dryckessortiment. På menyn finns en mängd olika sorters öl, både på fat och på flaska, viner från hela världen samt naturligtvis läsk, juice, mineralvatten och andra alkoholfria alternativ.
På Egon är alla åldrar välkomna.
För att kunna erbjuda barnfamiljer ett avslappnat restaurangbesök har man inrett ett lekrum där barnen kan sysselsätta sig medan de väntar på maten. Mycket uppskattat av både den äldre och den yngre generationen.
– Vi har också ett chambre séparée, ett enskilt rum, med plats för upp till tolv personer. Det är man välkommen att boka helt kostnadsfritt, berättar Stephanie.
Hon är märkbart stolt över sin restaurang och över att få vara med och introducera Egon i Sverige. Företaget är dessutom på jakt efter fler ”locations” i landet.
– Mitt mål är att Egon ska bli ett etablerat varumärke även i Sverige. Det är vi värda!