Brett spektrum av tjänster
Paul Gummessons entreprenörsresa har gått mot solen. Han tog klivet från bilindustrin till solenergisektorn och jobbade som anställd i några olika bolag innan det äntligen var dags att förverkliga drömmen.
- Jag har alltid haft en önskan att skapa något eget. Grunden har varit att jag vill jobba med något som är intressant och roligt och där jag får göra saker på mitt sätt, berättar Paul entusiastiskt när vi möts i Karlshamn.
Sedan 2021 driver Paul bolaget Novus Energy Sweden AB som erbjuder support och eftermarknadshantering inom solcellsbranschen. Ett branschbehov som han var tidig med att upptäcka.
Från en småskalig start har verksamheten snabbt vuxit från en till sex anställda. Innovationsanda i kombination med lång erfarenhet och gedigen kunskap har lett till samarbete med ledande OEM- tillverkare och växelriktare som Sungrow, Solplanet och Kostal för att ta hand om deras tekniska support i Norden. Och intresset för lösningarna som Pauls företag erbjuder bara ökar.
- När vi är på mässor och pratar med folk brukar många säga att de förgäves sökt efter bolag som jobbar med den här typen av tjänster, förklarar Paul.
Utöver telefonsupport och fälttekniker som kan åka ut och hjälpa installatörer på plats har Novus Energy Sweden AB en omfattande portfölj med tjänster som kan stärka och stötta solelsföretag. Andra verksamhetsben är eftermarknadshantering, projektledning, projektdesign, drift och underhåll av solparker, batterilager och mycket mer.
Kundernas röst utåt
En annan viktig del av succén är inhemsk, svensk support. Uppdragsgivarna ser värdet i teknisk kompetens som pratar samma språk som installatörerna.
I ett företag som inte säljer några produkter är det just personalen som är nyckeln till framgång.
- Novus är kundernas röst utåt och vår styrka är de anställda, säger Paul som redan från start hade ambitionen att skapa en arbetsplats där han själv hade trivts.
Resultatet har blivit en platt organisation med väldigt högt i tak, där man ska ha roligt på jobbet. Som ledare är Paul noga med välmåendet hos de anställda. Märker han att en medarbetare till exempel behöver en paus från telefonsupporten låter han personen jobba ute på fältet ett par dagar och hoppar själv in som ersättare under tiden.
I en teknisk affärsvärld finns det plats även för mjuka värden. För Paul har drivkraften aldrig varit pengar i första hand. Kärnan i hans entreprenörskap handlar istället om att han älskar att hjälpa andra.
- Glädjen och tillfredsställelsen att lyckas lösa problem åt någon är uppsidan med support, anser Paul. Jag försöker förmedla den känslan till mina anställda. Vi hjälper ju faktiskt människor!
Visionen framåt omfattar bland annat planer som kan innebära att utöka personalstyrkan och öppna kontor i andra delar av landet. Plus många andra planer som än så länge är hemliga. Men att spännande saker kommer att hända råder det inga tvivel om.
- Jag ser enbart ljust på framtiden, avslutar Paul vårt samtal med tillförsikt och optimism i rösten.