251052 Björklins Entreprenad AB_02
3-5 min lästid

Nu firar de 15 år som AB – allt inom entreprenad hos makarna Björklin i Stockholm

Med handplockad personal och ett stort och varierat maskinutbud har familjeföretaget Björklins entreprenad i Huddinge gjort sig känt som en lyhörd och leveranssäker entreprenadfirma som alltid sätter kundens behov i första rummet. I år firar man 15 år som aktiebolag. Vi träffade Lena och Tomas för att gratulera till milstolpen och höra mer om deras företagarresa.

Från början ville Tomas Björklin bli bonde. Inspirationen kom från farfars gård utanför Hudiksvall. Men så fastnade han för entreprenadmaskinerna. Han trivdes så gott i hytten att han blev kvar. 


En flexibel entreprenadfirma som kunderna kan lita på

I år kan han se tillbaka på 15 år med eget aktiebolag. Med bas i Huddinge har Björklins entreprenad skaffat sig ett grundmurat gott rykte som en entreprenadfirma i södra Stockholm som kunderna kan lita på – en lyhörd partner för alla som behöver hjälp med dränering, markentreprenad, tomplanering, schaktning och asfaltsläggning. 


10 år som familjeföretag

De senaste 10 åren har firman drivits som familjeföretag. Hustrun Lena kom in i bolaget 2015 och det visade sig vara en riktig lyckträff. “Tomas företag växte och jag kände att jag ville pröva något nytt”, förklarar Lena på tal om hur det kom sig att hon klev in jämte maken i firman. Att det blev så är de båda två nöjda med. 


“Vi kompletterar varandra klockrent!”

“Ja, jag tycker att vi kompletterar varandra klockrent”, konstaterar Tomas. “Och jag tror att vi har samma glöd också, vi brinner för det här företaget och att leverera högsta möjliga kvalitet till våra kunder.” Arbetsdelningen har kommit naturligt. Tomas är ute på fältet och ser till att allt fungerar där medan Lena är ansvarig för ekonomi- och personalfrågor på kontoret. 


Efter 15 år tog han steget

Så har det som sagt inte alltid varit. Tomas startade bolaget som enskild firma 2007. Då hade han jobbat 15 år som maskinist och kände att det var dags att realisera drömmen om ett eget bolag. Han köpte sin första maskin och fick snabbt hjulen i rullning. 


“Man måste se kundens behov”

“De första åren expanderade jag med två maskiner om året”, berättar han. Det är en hög expansionstakt, som skvallrar om både arbetsvilja och fallenhet för maskinisthantverket. Men en del av hemligheten ligger också i ett kontinuerligt fokus på kundnöjdhet och goda relationer. Eller som Tomas själv formulerar det:


Jag tror att man måste se kundens behov och ta tillvara på dem, det är det viktigaste. Det handlar om att ge dem precis vad de vill ha och lite till, då gör man sig oumbärlig och får snabbt ett gott rykte. Man måste vara serviceminded helt enkelt


En verksamhet med bredd och flexibilitet
Idag har Tomas och Lena 9 anställda och 13 maskiner. Verksamheten är bred och sträcker sig från enstaka uppdrag hos privatpersoner till stora projekt hos byggjättar som JM och Skanska. “Det kan vara att en villaägare vill få hjälp att ta bort en stubbe på tomten eller så blir vi inhyrda som underleverantör till ett stort bygge”, berättar Lena och fortsätter:


Vår styrka är flexibiliteten och kvaliteten. Vi kan ta oss an många olika slags jobb eftersom vi har maskiner i olika storlekar och otroligt skickliga maskinister som verkligen behärskar dem. Det gör att vi kan anpassa oss efter det som kunden behöver ute på bygget. Och om det blir en förändring kan vi lätt byta ut maskinen till en större eller en mindre.


Lyhördhet och personalvård 

Kvalitetstänk och kundnöjdhet är fortfarande ledord i fokus på Björklins entreprenad. Kunden ska känna sig omhändertagen och sedd, från kontakten med kontoret till dialogen med maskinisten i hytten. Lyhördhet är ett viktigt begrepp för makarna Björklin. “Ja, vi är alltid lyhörda för kundens behov”, förklarar Lena. Tomas nickar. 


Ja, och där är vår goda kommunikation mellan kontoret och arbetsplatserna väldigt viktig också. Om en kund ber mig om maskinpapper exempelvis, så kan Lena skicka det på en gång. Kunden får dem direkt och det skapar en stor trygghet.

“Personalen är vår största tillgång!”

Avslutningsvis vill Tomas och Lena lyfta fram personalen. “Våra anställda är vår viktigaste tillgång, det är inget snack om den saken”, konstaterar Tomas. Lena håller med. “Ja, utan dem är vi ingenting, de är en stor och viktig del av det här företaget och vi är stolta över att ha en så skicklig personalstyrka.”

2025-01-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.