141009w-keySolutions2
141009w-keySolutions
141009w-keySolutions2
141009w-keySolutions

Nyckeln till en lönsam verksamhet

Key Solutions är ett av Sveriges bästa säljföretag, men i motsatts till vad många tror handlar det inte alltid om volym. Dessutom har bolaget utsetts till Sveriges näst bästa och Europas tredje bästa arbetsplats av Great Place To Work. Här fokuserar man även en stor del av energin på välgörenhet.

Key Solutions är företaget som har visat att dagarna för ytliga säljföretag är förbi.
   – De stora företagen har börjat förstå hur de skadar sitt varumärke genom snabba säljaffärer med missnöjda kunder. Genom att anlita säljföretag som bara tänker volym får de en stor del kunder som bara stannar till bindningstidens slut och sedan berättar kunderna för sina vänner hur besvikna de är, förklarar William Moulod, chef för huvudkontoret i Västerås.

Key Solutions arbetar endast med tjänster och produkter som de själva kan stå för och som kunden har anledning att vara nöjd med. Genom att arbeta långsiktigt med såväl personal som uppdragsgivare säkerställer de en hög kvalitet genom hela försäljningsarbetet. Och den höga kvaliteten har Key Solutions fått många kvitton på.
   – Vi har vissa krav som våra uppdragsgivare måste uppfylla, och i utbyte kan de förvänta sig att vi höjer deras kundintag. För flera av våra uppdragsgivare har vi blivit deras största återförsäljare, berättar William.

Key Solutions startades 2008 med målet att effektivisera försäljningen åt andra bolag. Företaget har i dag kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Det handlar om försäljning mot såväl privatpersoner som företag och sker framför allt genom face2face vid exempelvis event. William Moulod påpekar att nyckeln ligger i att anpassa säljstrategin efter den målgrupp man vill nå. Därför har Key Solutions ett nära samarbete med sina uppdragsgivare för att förstå var målgruppen verkar samt för att ge sin personal den bästa utgångspunkten för en lyckad försäljning.
   – Det är viktigt för oss att ge vår personal rättvisa förutsättningar för att lyckas med sina uppdrag, förklarar Theresa Flodman, marknadschef för Key Solutions. Genom att våra medarbetare får goda förutsättningar väljer de också att stanna hos oss.
   – När personalen stannar säkerställer vi också kompetensen hos våra säljare, fyller William i.
   Han förklarar att säljbranschen i dag till allt för stor del domineras av korta anställningar. Stor rotation på personal leder till en större osäkerhet kring vilka kunskaper säljarna har vilket påverkar mötet med kunder negativt.

Genom att fokusera på personalens bästa har Key Solutions också vunnit fyra priser av Great Place To Work. Under 2013 utsågs de till Sveriges tredje bästa arbetsplats, samt den femte bästa arbetsplatsen i Europa. I år vann de silver i Sverige och brons i Europa.
   – Våra anställda är väldigt drivna och trivs bra eftersom de vet att det finns goda möjligheter att göra karriär inom företaget, berättar William Moulod.

Alla anställda hos Key Solutions får bra säljutbildningar, och rekrytering till chefsposter sker endast inifrån företaget. Anställda i chefspositioner bistås dessutom med utbildning inom såväl retorik och talteknik som ledarskap som grundläggande ekonomi.
   – Sedan tror jag att arbetsmiljön också påverkas av att vi har en väldigt entusiastisk ledning och en noggrann rekryteringsprocess, säger Theresa. Vi tittar sällan oss blinda på de sökandes CV:n utan avsätter tid för att intervjua så många som möjligt.
   – Första intrycket är det viktigaste, allt annat får de utbildning inom. Vi söker personal som är öppna och positiva, förklarar William. När säljaren möter en kund är det bara kundbemötandet som spelar roll, vad som står i CV:t vet inte kunden.

Det är inte bara när det kommer till personal som Key Solutions har hjärtat på rätt ställe. Det arbetar också aktivt med flera välgörenhetsprojekt och sponsrar bland annat Ung Cancer, Bröstcancerfonden, World Childhood Foundation, Röda Korset och Världsnaturfonden.
   – Vi försöker också tänka på våra anställda i våra KeyCare-projekt, exempelvis när de fick springa Göteborgsvarvet för Barncancerfonden. Då får medarbetarna känna att de också kan bidra, säger Theresa.

William och Theresa ser positivt på framtiden och planerar att inom det närmsta året ta steget in på den norska marknaden. De hoppas givetvis också behålla sin position på listan över Great Place To Work och inleda fler värdefulla samarbeten.
2014-09-26
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies