Dela artikel

Onlinemarketing i ett klick

När nya produkter växer fram ur ett starkt kundbehov vet man att man är något stort på spåren. Precis så var det med BannerFlow. Med den här tjänsten kan online-annonser lätt anpassas till olika språk och ändras efter behov i realtid. Och allt detta till en bråkdel av den tid som manuell annonshantering kräver.

Det är oundvikligt att missa den entusiasm som Daniel Fahlén känner för BannerFlow. Han är delägare i Nordic Factory Solutions AB som utvecklat denna revolutionerande tjänst inom online-marknadsföring.
   – Att ta fram annonser för webben har hittills varit ett otroligt tidsödande arbete som till stor del skett manuellt. Att addera storlekar, översätta samma annons till olika språk eller göra en liten ändring har tagit enorma mängder arbetstimmar i anspråk. Det var helt enkelt inte rimligt! säger han.

Daniel själv har tidigare arbetat på ett spelbolag som var verksamt inom många olika marknader. Den flaskhals som produktionen av annonser innebar i hans arbete väckte idén att utveckla en tjänst som gjorde upp med det manuella arbetet. Sagt och gjort. Efter ett gediget arbete hade hans kollega och numera affärspartner Daniel Jakobsson lagt grunden för BannerFlow.
   – Den konkreta nyttan ser vi exempelvis i hur en annonsproduktion som förut kunde ta sex veckor i dag sker på några timmar. Våra kunder loggar in på vår sida för att skapa sina annonser. Sedan kan de enkelt översättas till olika språk och uppdateras i ett klick.
   – Företaget blir inte beroende av en designer med programmeringskunskaper för att göra en uppdatering. Men framför allt fångar vi in vad onlinemarketing verkligen handlar om. Det ska gå snabbt! För ofta är annonser knutna till händelser som pågår ”just nu”.

Ambitionerna för BannerFlow är utan tvekan höga.
   – Vi ska bli motsvarigheten till Wordpress inom onlinemarketing. Det här är en tjänst som är användarvänlig och som alla branscher och företag kan använda sig av. Stora som små!

2014-09-12